Vi tog oss från la Digue


Dagen innan vi gav oss av från la Digue var det regn och blåst på ön, på Mahe hade det varit ännu värre väder fick vi höra senare, så havet var i uppror ännu dagen efter också. Vi trodde innan att det knappt kan bli värre än när vi kom till Praslin men denna resa var många gånger värre. 

Inga stroa taxin lediga på la Digue den morgonen, så vi åkte liten lastbil. Är man 9 personer med väskor så får man ta vad man får. 

"Hälften spydde och..." som tur så dog inte resten eller nån. Men jag har nog aldrig varit på en båt där jag inte klarat av att hålla mig stående förut. För det gick inte, jag försökte och fick sätta mig ner på golvet innan jag kastades omkull. Det var upp och ner och åt sidorna och färjan var nog mera i luften än i vattnet. 

Både barn och vuxna kastade upp under resan, en värre än de andra. Pojkarna satt ute längst bak i båten med gubben men de mådde ändå väldigt dåligt. Min syster, som spenderar mycket tid i båt för jobbet, spenderade resan med att springa från en person till en annan och torka spyor. För hon var den ända som hölls på fötterna och inte mådde dåligt. 

Själv mådde jag aldrig dåligt, men till nån större hjälp för gubben och pojkarna var jag nog inte. 

Men som tur tog resan bara en timme och det var verkligen en glädje att ta sig ur båten. 

I hamnen så väntade våra hyrbilar och eftersom båten startade redan 8.00 från la Digue så var vi redan före 10 vid nästa boende. Egentligen skulle in checkningen ha varit först 12 men som tur så hade jag redan innan tagit reda på om vi kunde komma direkt från färjan och det gick ju bra. 

Så efter en sånn morgon var det skönt att sjunka ner vid poolen med en välkomst kokosnöt. 




Och som tur var var boendet allt som det lovade, två separata små lägenheter, så alla kunde ta igen sig ostörda efter den morgonen. Vi slängde oss i poolen och där har de två yngsta varit sedan dess. Nästan åtminstone.
Tänkte göra ett bättre inlägg av alla boenden sen i senare. 




Kommentarer

Populära inlägg