Tankar om Coronan


När vi kom hem i tisdags morgon så var bestämmelserna att alla som kommer från riskområden skulle stanna hemma. Vi kom ju inte från nått sånt, inte ens nära, så vi hade ingen orsak att stanna hemma. I fredags kom då andra bestämmelser om att alla stannar hemma som nu anländer hem, som nu anländer hem alltså!

Så där kan man ju tolka fritt, gäller det då de som kom hem dagen innan också, eller om man kom hem i tisdags som vi gjorde eller skall man gå ännu längre tillbaka?
Av ett ilsket facebookinlägg igår så kan jag dra den slutsatsen att vissa tyckte att vi borde ha stannat hemma och inte gått till matbutiken.

Jag hade inte alls tänkt skriva nått om Corona men när jag såg inlägget så bara kände jag att jag behöver förklara varför vi är i skolan och jobbet och inte instängda hemma.

Barnen gick till skolan i onsdags eftersom de inte visade eller visar nå flunssa symptomer, de hade ju inget annat val med de bestämmelser som rådde då. (Här finns säkert många med andra åsikter om att man alltid har ett val, men då kan man ta kontakt med mig personligen så kan jag berätta åt hen om hur det går om ett barn är sjukanmäld i över 50 timmar och om hur det hittills inte sporrats att ha skolbarn hemma vid minsta nysning, vill inte göra detta på bloggen). Hade de visat minsta tecken på flunssa hade de såklart stannat hemma i onsdags precis som de alltid gjort om de varit sjuka. Sjuka barn har aldrig hört hemma i skolan eller dagis!

Men visst tänkte jag också hela tiden på att vi kan ju ha smittan och hur hemskt det skulle vara om man smittar ner andra. Hade varit skönt om det funnits en bestämmelse redan då som sa att ni måste stanna hemma. Men då fanns det ingen orsak att stanna hemma och nu med mat i skåpen så stannar jag mer än gärna hemma fast ingen bestämt så pga att vi varit på semester tidigare.

I dagens läge så kan du ju få smittan egentligen var som helst och av vem som helst. Så nu borde ju egentligen alla stanna hemma och inte bara de som varit ute och rest!

I fredags när de nya bestämmelserna kom så fast pojkarna redan varit 2 dagar i skolan så ringde jag rektorn och frågade hur vi skall göra. För min del hade de gärna fått stanna hemma jag var ju ändå hemma och kommer att vara det en tid framåt eftersom vi (med vi menar jag alla på jobbet, inte bara de som varit ute och rest) fått instruktioner från jobbet om att jobba hemifrån om man kan. Men skolans rektor bedömde att det var helt ok att de kom till skolan. De hade utedag ändå och hade som sagt redan varit 2 dagar i skolan. Hur det blir nästa vecka det vet ju ingen ännu. Jag personligen hoppas att skolan är stängd!

Nu är det ju inte så att vi ränner omkring över hela nejden och besöker vitt och brett alla platser vi kommit på. Men mat behöver man ju köpa! Annars undviker vi gärna alla platser där man kan få smittan.

Helst undviker jag platser med människor för jag ser ju hur folk stirrar, man kan ju inte undvika att se att vi varit utomlands eftersom vi är ganska solbrända. Man har hela tiden en känsla av att man borde be om ursäkt för att man varit på semester. Så jag stannar gärna hemma tills hysterin lagt sig!


Kommentarer

Populära inlägg