Utflycktsplats nära hemmet - Pööskallio


Igår bestämde jag mig för att vi behövde lufta oss lite. Ja barnen hade gott kunnat stanna bara på gården, som vanligt, men jag ville komma nån annanstans en liten stund. Den senaste veckan har jag bara sett butiken. 






Och med inspiration från instagram och lite grävande i eget minne så styrde vi till grannbyn. Till Pööskalliot, som är en del av en längre vandringsled. Den hela leden, som också går till Isonnevankallio bredvid, är på 4 km, men vi gick bara upp till Pöösberget för att leka en stund. 
Hade tänkt oss korvgrillning men det blåste så fruktansvärt, och för det hade man nog behövt ta med egen ved också. 
                         



Pöskalliot ligger ca 2 km från Kaustby centrum mot Ullava hållet. Så från oss blev det ca 10 km. Också det för långt tyckte 4-åringen som inte alls hade orkat åka nånstans. Så ni hör ju, alla tycker inte att detta med att vara i frivillig karantän är dåligt!
 Men jag behövde som sagt komma ut och tyckte det var värt gnället. Roligt var det ju sen när vi kom fram tyckte ju också han. Eller ja tills storebror hittade en bättre pinne än han och så gnällde han igen om pinnen hur länge som helst. 




Här finns som sagt en grillplats uppe på toppen och det lär också var en plats för geocaching. 
Lite halt var det ännu, med is lite här och var. 




Själv hade jag varit här tidigare, för 12-13 år sen i jobbet när jag karterade hela kommunens bergområden som ett av de första jobb som jag gjorde som nyexaminerad geolog. Men den här stenen dög inte alls till det som jag sökte då. 




Kaffepausen var den samma nu, men sällskapet lite bättre!
Dock måste jag nog säga att det var lite lugnare här den gången...


"Tänker du på riktigt äta upp allt själv!?"




Kommentarer

Populära inlägg