Hemmadag nr 2 - så gör vi


Ännu för en vecka sedan trodde man ju inte att vardagen skulle se riktigt ut så här idag. För en vecka sen så var man lite rädd att så här kunde ske, men att vi nu skulle vara hemma och skolorna på riktigt stängda i en månad, eller vem vet hur länge, ja det trodde man ju kanske ändå inte. Barnen hoppades förstås, det var som värsta valvaka här när vi väntade på direktsändningen där beslutet kom. Lite glad var nog jag också, då behövde man ju inte själv ta beslutet om att ha hemma barnen eller inte. 


4 åringen gör förstås också "läxor", han lär sig skriva siffror i matte 

Här var pojkarna hemma redan i tisdags. Tänkte att det var bäst så, när beslutet om stängningen ändå kommit och jag ändå redan jobbade hemifrån. Så vi är nu inne på tredje dagen av hemmaskola. Första dagen hade vi ju inga uppgifter att göra, för de kom ju först på kväll och resten sen på morgonen, men vi gjorde lite matte och sånt som man kunde räkna ut att skulle göras. Hittills har det fungerat bra. Frukost och sen skola. Pauser om det behövs. Kevin ville ha paus mellan ämnen, Romeo väljer att göra allt genast för att ha ledigt sen. De får välja själv här, bara allt blir gjort under förmiddagen. Inget gnällande, ännu, men har lite på känn att alla dagar kommer inte att flyta på så här bra.

Skoluppgifterna blir ju klara så mycket snabbare än en vanlig skoldag skulle ta, så de hinner ju med en massa annat också under dagen. Igår var det helt perfekt uteväder t.ex. Sen har vi kört lite jumppa också, det finns ju så mycket gratis såna att välja på så man behöver ju inte hitta på själva. T.ex. Easy fit kör idag igång live-jumppa flera gånger om dagen helt gratis för alla (finns en facebook-grupp man kan gå med i). Så idag blir det yoga!
En lässtund varje dag har vi också. Högläsning för 4-åringen och de två andra läser själva (detta går som vanligt inte helt utan gnäll, så får se hur länge jag orkar). Men böcker har vi tillräckligt för biblioteket var som tur öppet ännu på onsdag och vi hann hämta hem en hel del. Och tar de slut så finns ju mängder av appar att välja på. Nextory har vi själva för tillfället, kostar ca 20 euro i månaden och kan användas av 4 på samma gång (vi har ett familjekonto ). Men man får alltid prova gratis i 14 dagar först!
Att träffa kompisar kommer vi att försöka undvika, annars blir det ju samma smittospridning som om de var i skolan. Men ändå hörde man igår många röster från pojkens rum, de spelade, pratade och hade roligt. Men via whats app! 

I tisdags var jag helt säker på att detta kan ju aldrig gå. Jobba hemifrån 8 timmar, hemskola en 3:dje och 5:te klassare (och nej, de gör inte uppgifterna ensamma, utan behöver nog hjälp med både det ena och det andra) och ta hand om en 4-åring, samt allt annat som skall göras hemma. Idag är jag mera optimistisk, men tror inte att jag hinner få långtråkigt!

Men däremot hann jag påbörja städningen av uthuset, så helt stressig var dagen ju klart inte.
Första kaffet där är nu avklarat för i år!



Så för att hinna med allt behöver min jobbdag börja klockan 3.00. Då hinner jag med 4-5 timmar jobb innan barnen går upp. Och då blir det bara 2-3 timmar kvar till resten av dagen. Nå möten om det behövs, svara på mail, sånt hinner man under dagen och sen mera ostört arbete ännu på kvällen när gubben kommit hem. Men detta med att jobba i skift det gör vi ju ändå varje sommar, så detta kan vi. Jag jobbar ju hemifrån annars också en hel del, men då är ju barnen i skola och på dagis och ingen behöver hemskolas. Men det är skönt att ha den möjligheten, speciellt nu. Pysslande blir det, men det är vi ju vana vid. 

Jag trivs bra hemma, så för mig tror jag inte att detta blir nått problem. Barnen kommer ju att gå varandra på nerverna helt säkert och många gånger om dagen när de inte har skolan/dagis och kompisarna. Bara att hoppas att våren kommer igång snabbt och man ingen kan vara mera ute. Med våren kommer ö-livet igen och där kan man sen verkligen isolera sig om man vill. 

Så inte riktigt den våren som vi hade väntat oss, säkert inte som nån hade tänkt sig, men nu är det så här och vi skall göra det bästa av denna konstiga situation.


Han markerar som i skolan :)

Kommentarer

Populära inlägg