När nått inte längre är ens eget val


Jag vet att jag sade redan innan Coronan att  "vi blir hemma i sommar och fixar på villan"!
Nåja hade nog inte ens hunnit skriva meningen klar innan jag första gången var inne på booking.com och tittade på boenden lite här och var...




Ett par veckor på Mallorca (har ju aldrig varit där) i juni, steg upp som ett bra avslappnande alternativ. Sol och bad och bara semester och lite sightseeing (alla var överens om att bara strand, som på Seychellerna, blev lite tråkigt). Min motivering åt mig själv och gubben var/är "det är ju ändå så kallt här hemma i juni, och ingen vill ändå bo på villan då!" Ännu på Seychellerna hade jag den här planen och tänkte "inte kan ju denna virus-kris hålla i sig ända till sommaren"! Man kan ju fortfarande hoppas att det inte gör det, men det ser ju nog mörkt ut.

Men sen hände ju en massa och plötsligt är Europeiska länderna de som är avstängda från resten av världen. Så nu kan man inte resa fast man så ville. En helt ny situation alltså och jag har nog lite svårt för detta att inte ens ha möjligheten att välja själv. Får därför ibland påminna mig själv om att det är helt onödigt att drömma om en sommarresa, en sånn blir inte av, för du kan inte bara ändra din åsikt och boka en resa den här gången.

Så nu håller jag tummarna för hösten! Det hoppet har inte helt släkts ännu! Och blir det inte hösten så kanske det blir nästa sportlov. Drömma och planera det har man ju tid med nu. Och det kan man ju göra fritt! Nån dag kommer man sig ju nog iväg igen!


Solnedgång på Mahe

Hur det sen kommer att bli efter allt detta med resandet, det kan man ju bara spekulera i för tillfället. Blir det dyrare? Blir det billigare? Vilka bolag finns kvar? Kommer man alls att kunna resa så som vi gjort tidigare? Osv. Ingen vet ju i dagens läge, men det spekuleras villt om både det ena och det andra. 

Det blir som det blir, men en sak vet jag, vi kommer nog att hålla fast i husbilen en tid till. Den rullar ju oavsätt flygbolagen och flygpriserna! Och den gör att man inte behöver komma andra människor så nära heller. Inga flyg, inga hotell. Så för tillfället så låter det väldigt bra igen med husbil!


En camping i Albanien sommaren 2017

Men nu för tillfället så sitter vi hemma så länge vi måste och hoppas att andra gör det också. Annars blir det snart så att det ger oss utegångsförbud och så kommer ingen iväg ens till sommarstugorna och det vill vi ju inte vara med om!


Kommentarer

  1. Håller med, just nu känns det bra med husbilen. I sommar blir det nästan säkert husbil för vår del. Planen är Europa, men om det inte går så finns ju Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så som det ser ut nu med stängda gränser och skolorna och snart allt annat också stängdt så tror jag inte på nått mycket resande i sommar, ens i landet. Men jag hoppas innerligt att min känsla är fel!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg