När gränsen öppnas - vad man kunde göra!


Igår kväll så bäddade jag i husbilen, för första gången för det här året, och det kändes så roligt! Lite som vanligt. Ja tills man kom tillbaka till verkligheten och konstaterade att man bäddar för att få sova en midsommar på mammas o pappas bakgård!



Ja roligt är ju det också förstås, vi har ju inte spenderat en midsommar i Finland på många år. Roligt att fira med familjen, men det hade jag nog gott kunnat göra nån annastans i världen. Som förra året när vi var på Malta hela gruppen. 




Så nu kliar det verkligen i en, man bara skulle behöva få komma iväg med husbilen. Och egentligen så hade man ju nog kunnat åka. Finland öppnade ju gränserna till sex länder (Norge, Danmark, Island, Estland, Lettland och Litauen) och reser man mellan dessa så behövs ingen karrantäntid längre. 
Jag hade egentligen kunnat åka till vilken som helst av dessa länder, alla har de sina guld korn och Island har vi ju inte ännu besökt heller. 

Så om jag hade tänkt åka nånstans, vilket vi nog tyvärr inte kommer att göra (jo, jag kommer strångt att försöka intala mig själv detta varje gång som resesuget kickar in och det gör det ofta nu för tiden), så hade nog 
Island varit överst på listan.
Har ju länge velat komma dit och sommar måste ju vädermässigt vara den absolut bästa årstiden att åka dit. Men när man tittar på flygen så går det ju inte så många och jag tycker det är ganska dyrt också, eller när man är 5 personer så blir det dyrt med 300-400 euro för en flygbiljett. 

Men man åker ju inte så lätt ti Island med husbil, så hade jag varit påväg med husbil så hade ju vackra Norge lockat en hel del. Det finns ju massor att se i norra Norge, utan att man behöver åka in i Sverige. För hur det fungerar om man hade velat åka genom Sverige för att ta sig på semester till Norge vet jag inte. Egentligen så borde det ju inte gå eftersom det är semester det är frågan om. Lite svårt att veta i dagens läge vad man kan, får, bör göra eller inte göra. Men som sagt man kan ju alltid åka till nord Norge eller hela vägen ner också om man har tid. Men stannar man i norra Norge så är ju Lofoten området väldigt vackert! 

Vi har ju kört igenom de Baltiska länderna varje sommar nu och föregående sommar så spenderade vi lite mera tid här. Så hade jag åkt nånstans i sommar så hade det nog ganska säkert varit hit. 
Alla tre länders huvudstäderna är ju fruktansvärt fina, man kan gott spendera en längre helg i vilken som av dem och som roadtrip länder fungerar de ju väldigt bra. Det finns gott om campingar och ställplatser att välja på. 
Har under åren skrivit en del inlägg från alla tre länder, så är man sugen på en roadtrip i sommar så kan man kanske få nå tips här:

Estland 

Rummu stenbrott 

Lettland 

Rundale slott


Litauen

Utsikt över vackra Vilnius från borgen


Danmark är ju lite svårt att nå utan att köra genom Sverige, men flyga kan man ju alltid. Legoland är ju det stället i Danmark som vi besökt flera gånger om. Barnen älskar ju det stället. Köpenhamn, det lilla jag sett av den, är ju helt fantastiskt fint. Möns Klint som vi besökte förra sommaren var ju helt spektakulär och verkligen värt ett besök för den som älskar vacker natur. 



Kommentarer

Populära inlägg