Moln - fotoutmaning för juni


Moln är vackra, moln kan vara skrämmande, moln är ibland också väldigt tråkiga och irriterande t.o.m. Moln är moln, de finns där för det mesta. Oftast tänker man inte på dem. Bara om det är nått speciellt med dem, då ser man dem. Om de har nån extar form eller om de är ivägen för solen. Egentligen så finns det bara ett moln som jag kommer ihåg och det var Kissing cloudes från Mauritius. Det var så speciellt att det kommer jag nog alltid att komma ihåg. 




Juni månads fotoutmaning är moln!
mariasmemoarer.com har först bloggat om moln!
För mig tog det en stund att få till detta inlägg. Man fotograferar ju moln egentligen hela tiden på samma gång som man tar bild på allt annat, men det är svårare att minnas när man fotograferat fina moln, så bilderna är däremd svårare att hitta i arkiven. Men här kommer i allafall lite molnbilder.  


En regndags moln 
Oftast så gillar man ju inte dessa moln. Men ibland kommer det dagar, såna när man egentligen inte orkar göra nått alls. Då gillar jag dessa moln. Att ligga och lyssna på regnet som smattrar mot plåttaket är ju nått av det bästa som finns!
Vi har ju inte haft så många regniga dagar den här sommaren ännu. Men de kommer nog.




Åskmoln
Mörka moln som tornar upp sig och åskan som mullrar på avstånd. Mysigt tycker jag, skrämmande tycker många. Mina barn är inte rädda för åskan, mycket för att vi föräldrar inte är rädda. Man kan nog långt påverka sina barn där också. Är man själv hysterisk så blir barnen garanterat det också. Visst man skall respektera åskan, det är inget att leka med, men håller man sig inne och plockar ur kontakterna, speciellt wifin, så går det ju oftast bra. 




Vackra sommardagar utan moln
Ibland är det bäst så, utan moln.




Mitt mest speciella moln 
som jag fotograferat är som jag redan nämnde Kissing clouds. Fotograferade i solnedgången på stranden utan för vår villa i Black River på Mauritius. 




Solnedgångs-moln
De där molnen som färgas pinka av kvällens sista solstrålar. Magiskt vackert!
Här på stranden i Hikkaduwa, Sri lanka.
Och den andra bilden från villan i våras. I maj var himlen vid villan pink nästan genom hela natten. Så magiskt vackert så man kunde ju inte sova. 
 


Soluppgångs-moln
Ett lätt molntäcke över havet uppe i bergen på ön Korsika. 



Molnen åvanifrån
Tydligen så är jag väldigt dålig på att fotografera ut från flygplan, hittade ingen bättre än den här från resan till Malta. Men så sitter jag ju väldigt sällan vid fönsterplatsen också, barnen tar ju oftast dem för att kunna titta ut och själv har man ju ändå fullt upp med allt med barnen och skulle ändå inte hinna fotografera under en flygning. 




Kommentarer

  1. Hej, Min favorit är absolut molnen från Mauritius för dom ser ju precis ut som pudlar på rad, jag som har en pudel hemma.
    Min lista kan du se här om du är intresserad. https://www.lisette.fi/tema-moln-fototema-juni/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör det nog :). Fin bild från flyget hade du, jag lyckas tydligen aldrig ta nå bilder ur flygplan eller så har det varit natt de få gånger jag hunnit ta en bild.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg