Så var det dax för Midsommar i Finland


Högtider kan göra en deppig och skapa en massa onödig stress. Some fylls av bilder på roligt firande glada människor och man bara känner pressen på att man måste göra nått roligt själv också. Trots att man egentligen själv bara hade velat glömma att det är midsommar. Vi, ja jag är knappast den ända,  som känner så har alla våra orsaker till detta. Små, stora, mellanstora orsaker, men de finns oftast och gör att man helst hade velat skippa vissa högtider. 



Midsommar, liksom alla högtider, hur roliga de än sen må vara eller inte är, medför en ganska stor press på en att hitta på nått, att göra nått extra. Jag själv hade gärna rest bort precis varje högtid bara för att slippa allt stressande. Ja förutom julen då, den är speciell och lilla jul, de gillar jag. Men resten hade jag gott kunnat skippa. 

Så midsommar den har vi ju så gott som skippat redan i min familj. Barnen har aldrig firat en traditionell midsommar som de kommer ihåg. Romeo och Kevin har nog sett ett par var, men de var så små så de kommer inte ihåg och Colin har aldrig varit med om en. Vi har badat och upptäckt genom deras midsommrar i olika länder runt Medelhavet. Ibland ätit nått extra gott den kvällen, ibland bara konstaterat förbigående att "Hej, det är ju Midsommarafton idag". 

Och detta har passat mig perfekt. Så nu när jag sitter här i villan och tittar ut över ett mulet landskap så känns det bara vemodigt. Vädret passar ihop med mitt humör så att säga. Det känns så där extra svårt att ta itu med att fixa Midsommar. För fixas måste det ju, det blir ju inte av sig själv. 

Men snart skall jag ta itu med allt, väcka familjen, packa ihop, mata djuren och så sätter vi oss i båten, kör i hamn, tar husbilen och åker 10 minuter till mina föräldrars villa där alla förutom Åland-systern redan är samlade, det vankas rövarstek och bastubad och roligt umgänge. Det kommer att bli en bra Midsommar!

Men några minuter av självömkan (det finska ordet itsesääli låter så mycket bättre) tänker jag ännu tillåta mig själv till och sen skall jag ta på mig ett Happy-face! För nu är det Midsommar och trots att det inte är som jag vill så får jag göra det bästa av det. 


Kommentarer

Populära inlägg