Några dagar i Köpenhamn!


Mörkret hann falla över staden innan jag kom mig iväg ut på stan. 
Men vackert så också!




Visste att jag hade ett späckat program under mina tre dagar i Köpenhamn och att det knappast fanns nå mycket tid över för turistande. Och så blev det ju också, turist timmarna blev mycket få. Men så var ju inte där för att turista utan för Geologiska Vintermötet, med föreläsningar och annat program. Men man hann ju se en del förstås när man tog sig från hotellet ut till DTU där mötet hölls, eftersom det var en bra bit där emellan. 


Men en kväll tog jag mig tid att gå ut på stan. 
Vårt hotell låg strax intill Tivoli, så startade min vandring där. Gick Strøget förstås, besökte Lego och Disney store (man måste ju ha nått med hem) och fortsatte ut till Nyhavn. Vackert nu också, men man kan riktigt tänka sig hur fint det är en sommarkväll, när det inte är mörkt och regnar. 




Konferensmiddagen på torsdagkväll den hölls i Langelinie Pavillion som ligger strax bredvid Den lilla Sjöjungfrun. Tyvärr så var hon ju inte upplyst alls, så man kunde bara urskilja en svag silhuett av henne där på sin sten. Men där satt hon! Stod några sekunder och övervägde om jag skulle ta mig närmare och titta, men det blåste väldigt mycket och jag kunde snabbt konstatera att det ändå inte går att få nån bild av henne. Så gick in i den vackra paviljongen istället, tog ett glas skumppa och ställde mig att beundra silhuetten av husen utanför. 
Tror jag får ge Köpenhamn en ny chans nån sommar i solsken!



Kommentarer

Populära inlägg