Vi är hemma - på gott och ont


"Mamma, jag är så lessen över att inte vara i husbilen mera!"
Så lät det hos oss igår kväll. Varför han som gnällt om att komma hem o spela nu plötsligt vill tillbaka ut i bilen. Jo, för att han blev van med att ha alla nära hela tiden. Och nära varandra det är man nog i husbil. Detta också på gott och ont!




Husbil det är ett minimalt hem och vi är en familj på 5. Tre av oss är pojkar, ålder 10 till 2. Och dessa tre, eller kanske mest de två yngre, de lever för tillfället för att reta upp de andra och oss. Så det kan gå ganska vilt till och detta ganska ofta. "Mamma, han sparkar", "Mamma, han slog", "Mamma, han sa så o så", "Mamma, han bits", "Mamma, han vill inte leka med mig", "Mamma, han får det, varför får inte jag", "Mamma, han har spelat längre", "Mammmmaaaaaaaa".




Ja vet ni vad, jag ser framemot att gå på jobb imorgon! Skönt med semester, men nog skall det bli skönt att sätta sig med en otroligt dålig cappuccino i loungen och bara läsa tidningar i lugn o ro. Först ett ordentligt långt träningspass på gymmet och sen kaffe i lugn o ro. Sen måste man nog ta itu med den sämre delen av att semestern är slut. Jobbet!

Men åtminstone så är där ingen som gnäller!

Men pojken ja han tyckte igår att han hellre hade varit i husbilen ännu och på resa. Tycket det var bättre när alla var tillsammans hela tiden. Och visst han har helt rätt, det är ju en av orsakerna till att vi alltid åker bort på semestern, för att komma bort från vardagen. Visst man har vanlig vardag på semester och i husbil också, men på så mycket mindre skala. Jag städar husbilen på 15 minuter, medan det lätt går 3-4 timmar till att städa vårt hus. Är man hemma på semestern går man bara och tänker på vilket hörn som är i mest akut behov av fixande, medan man på resa kan koncentrera sig på att blir det poolen eller beachen efter lunch. Gillar det senare problemet så mycket mera!




Så nu när det är lite ordning på torpet igen (långt ifrån färdigt och bilen ännu halv tömd och inte städad alls, men så långt så att det går att vara igen), så har man lite tid att sätta sig ner o planera nästa familjeresa. Fick höra att det denna gång krävs en presentation av nått slag över önskat resemål och varför just denna plats, sen skall det bestämmas vart vi åker. Rolig idé, så länge som alla har en idé och en plan. 
Jag själv har många idéer och tusen önskemål, men inget specifik plats i tankarna. Så får se vad man kommer på. 

Och så skall jag njuta av min sista semesterdag också! Inget städande idag!


Kommentarer

Populära inlägg