Semestertider


Vet ni vad som är problemet med att semestra i juni?! Jo alla andra semestrar i juli. 




Började jobba i torsdags och kom min vanliga tid till jobbet. Runt 6. Satt först 3 timmar helt ensam innan nån människa syntes till. Sen dök det upp, hela 3 stycken. Nästa vecka blir vi troligen ännu färre, blir långa dagar när man inte har nån att prata med. När man sen försöker börja jobba, så upptäcker man ganska snart att detta går ju inte alls. Eftersom alla andra nu är på semester och man får inget svar av nån.
 Men så har det ju varit alla år, har ju haft semester i juni i 7 år nu. Så vet ju att det inte går att göra nått vettigt som kräver andra personer under juli. Så nu är det dax att ta itu med en större rapport som hamnat på mitt bord. Har ju sparat den till ett bra tillfälle när man kan jobba ostört med den, det är ju absolut inte så att jag egentligen inte alls vill ta itu med den o bara har skuffat upp saken... Nå vilket som så nu måste den göras. 

Varför semestrar vi i juni då?
Det finns två bra orsaker. Det blir för varmt vid Medelhavet i juli och för fullt. Hatar att trängas med andra turister. Vill ha tomma gränder och inga köer. Tur att resten av familjen är ganska morgonpigga de också! Och är det för varmt så vill man inte göra annat än ligga på stranden och en bra semester skall vara en kombination av "se och upptäcka" och slatra. 

Hade behövt ganska mycket betalt för att ställa mig i köerna vid Vatikanen. 

För mig känns det som om sommaren snart var slut eftersom semestern är slut. Tankarna börjar gå till skolsaker och scheman för nästa år. Höstkläder och annat som man nu kan plocka hem ganska så mycket billigare från rean. Ja mitt huvud planerar hösten helt enkelt, fast man försöker intala sig själv att det är halva sommaren kvar ännu. 

För nu börjar villa delen av sommaren. 
Själv pendlar jag lika lätt till jobbet från villan som hemifrån. Egentligen går det lättare eftersom vi kan åka tillsammans gubben och jag. Nått som inte fungerar hemifrån. Får ju extra motion då också eftersom jag blir tvungen att traska från gymmet till jobbet varje morgon.

Och på villan har man barnvakter. Ett stort bonus när man har barn som behöver ha nån som ser efter dem i 2 1/2 månader under sommaren. De lediga dagarna man har själv räcker ju inte alls till. Speciellt inte när vi väljer att ta ut semestern på samma gång. Så med en hel del planerande och bra möjligheter att jobba lite när som helst på dygnet så får man det och fungera. Ja och en del hjälp av våra föräldrar förstås. Hade varit väldigt svårt att få vardagen och gå ihop utan dem.

Men nu är det lördag och jag skall hitta på nått roligt med barnen!
Vädret är ju helt perfekt också!


Kommentarer

Populära inlägg