Lucka nr 12

Halvvägs då, lucka nr 12 - Hur önskar du dig att din luciadag skall bli imorgon?

Luciadagen har nog aldrig varit nått som vi firat nå extra egentligen. Tror att jag som liten lussade hos farmor o farfar åtminstone o i dagis/skola var det ju nåt slag av lucia firande varje år. Det bästa var att man slapp den vanliga skolan! Sen när man blev äldre har den dagen nog bara farit som vilken som helst i december. Det året som syrran var ÖB:s lucia så var det ju lite extra men i o med att jag bodde i Åbo så missade man ju det mesta. Minns att mamma gnällde många år om att jag borde ställa upp som nån luciakandidat. Men nej, det var nog inte min grej. Tur för henne att hon hade fyra flickor till o det blev en lucia o en tärna senare! 

Sen fick vi en hög med pojkar o de vill nog inte heller lussa, inte riktigt en pojkgrej. Så i normala fall skulle min luciadag inte skilja sig från de andra. Men i pojkarnas skola är det 2:orna som har lucia o de uppträder på morgonen, så det blir att ställa sig dit o titta på stjärngossen. Igen tur att man kan jobba hemifrån o ta en paus lagom till viktiga saker! På kvällen skall klassen uppträda på luciakröningen i kyrkan, Så vi sitter i kyrkan hela kvällen. Också nått som inte hör till det normala. Så det är morgondagens program! 

Så vad jag önskar av morgondagen är att få se barnens fina luciatåg som de övat så flitigt på. Vi har fått lyssna på Staffan var en stalledräng i flera veckor! ;) Ja o en lussebulle skulle ju också var gott! En som inte är bakad av mig själv... testade ju på bakandet förra året o resultatet var ju inte så lysande. Tur att det finns andra som kan!


Min syster o jag

 Detta är en del av Kajsons Julkalender, vill du veta mera läs här!

Kommentarer

Populära inlägg