Kaffe - drycken man inte kan vara utan!


"Finns inget bättre än finskt kaffe!"
Så var vår åsikt ännu för nått år sen. Då när vi köpte kaffe i stora lass innan vi åkte iväg på semester. Kaffe så att det skulle räcka för hela resan. Men under de senare åren har nått ändrats, nu köper vi hem kaffe från resor istället!





Kaffet lär ha en egen dag också, lärde jag mig i lördags. Eller kanske jag vetat det tidigare, men bara glömt. Hur som helst, Kaffet har sin egen dag och det är 29:de september varje år. 

Vi finländare älskar ju verkligen vårt kaffe och tror att ganska många delar den åsikt som jag hade innan. Att vårt kaffe är bäst i världen! Nåjaa, vet inte om där har skett nån förändring i recepten under de senaste åren eller om man själv bara sett och upplevt mera, men tycker inte alls att kaffet är bäst här hemma längre. Men trots det blir det otaliga muggar kaffe varje dag. 

Och så tycker jag tydligen om att fotografera min kaffe också. Här är bara några av de bilder på min kaffemugg som jag hittade i telefonen. Kaffe i alla väder och situationer ser det ut som! Ja jag gillar mitt kaffe!




Minns precis den dagen när jag "började" dricka kaffe. Det var den dagen i högstadiet, troligen 9:an, när jag hade turen att stå och sälja godis och kaffe i elevkiosken. Då kändes det tydligen coolare att stå där och hänga med en muggkaffe i handen för den dagen blev det flera koppar kaffe och sen dess har jag druckit kaffe. Med några uppehåll när jag försökt mig på "hälsosammare" liv eller varit gravid. Ja med Romeo i magen var jag nästan helt utan kaffe, med Kevin var det en kopp nu som då och med Colin en mugg om dagen. Rekommendationerna för allt, också kaffet, ändras under 8 år. T.o.m. kaffet blev mindre farligt.




Husbilssemester betydde tidigare att vi köpte kaffe för hela månaden innan vi åkte. 6-7 paket måste det vara för att finnas tillräckligt. Också till Mauritius hade vi med kaffe. Då skulle varje vuxen ha med ett paket i väskan. Så var regeln! Men de gick åt mycket kaffe för 12 vuxna så efter att trilling-gruppen åkt hem så fanns det inget kaffe kvar. Vi blev tvungen att köpa kaffe där. Och vet ni vad, det var enligt mig åtminstone lite bättre än kaffet vi hade med oss. 
Så efter det har vi aldrig köpt med nå kaffe nånstans och gott kaffe har vi druckit runt om i Europa sen dess. 




Nu skall jag gå iväg och se om man denna morgon kunde få sig en kopp av den där goda drycken på det här tåget också. På väg söderut i jobbets tecken är man alltså. Kommer att bli en hel del sittande i tåget den här veckan och många koppar kaffe!


Kommentarer

Populära inlägg