Valetta


Valetta, Maltas nuvarande huvudstad, och speciellt den gamla delen, här hade man kunnat spendera många dagar. Vi gav det en förmiddag och hann se en del. Först började vi ändå med en körtur i den gamla delen, tre bilar i rad efter varandra på väldigt tränga små gator, ja det skall man inte göra kunde vi snabbt konstatera. För fast man kommer tidigt så finns det ingen ledig parkering inne i den gamla staden. 





Så vi fick snällt åka tillbaka utanför murarna och parkera där. Inte där heller var det nå lätt att hitta plats åt tre bilar. Men det lyckades och blev bara en 500m att traska fram till gamla stadens murar.





Vi började vår morgon med ett besök i Casa Rocca. Ja egentligen så halv sprang vi hit, eftersom vi bara hade några minuter tid tills dagens första rundvandring började. Och hade vi missat den hade vi fått vänta en timme på följande.




Casa Rocca är ett hem, och inget palats som ofta skrivs, från 1500-talet. Det var ett hem åt en maltesisk adelsfamilj, en familj som fortfarande bor kvar i huset. Här kan man få en guidade turer genom mer än 50 överdådiga rum och sen bombskyddet under huset också. En papegoya, husets husdjur, hälsar en välkommen vid den mysiga innergården.




Huset i sig var vackert och intressant, men jag kunde nog inte riktigt konscentrera mig. Hade fullt upp med att andan i halsen hålla reda på barnen. Man vet ju aldrig hur dyr porslinsstatyn som ungen just lutar sig mot kan vara! För detta var ju ett hem och allt stod framme och inget var på nått sätt skyddat.




Så ja, en rundtur som kanske mest lämpar sig för vuxna. Men barnen klarade det nog galant, inget gick ju sönder. Men de tyckte det var fruktansvärt tråkigt (tror jag att vissa vuxna också tyckte). Varmt blir det här, ingen luftkonditionering nånstans. Några fläkter men det blev nog olidligt varmt ändå.




Efter detta styrde vi mot St. Pauls katedralen som är den av Valettas många kyrkor som skall vara den största. Här var det gott om folk och man fick betala en fin slant för att komma in. Täcka över ben och axlar bör man förstås också och för detta förses man med grå dukar tänkta till detta. dem får man sen behålla, ja de tar inte ens tillbaka dem fast hur man försöker!




Mäktig katedral det var det! Kanske inte riktigt värt pengen men helt ok!

Vet ni vad vi gjorde sen, jo vi var hungriga och pojkarna ville ha snabb mat. Vi gick på McDonalds! Några i gruppen tyckte kanske inte att det var en så lysande idé, men idag ville vi inte vänta två timmar på att få mat. Och för snabb mat fungerar McDonalds utmärkt och de har gratis wc och wifi!

Sen gick vi till Upper Barakka Gadens. Vackert och utsikten var slående! Här bara måste man ju ta selfies. 




Jag hade gott kunnat fortsätta vandra runt i den här staden. Dock var det alldeles för mycket folk för min smak och väldigt varmt, men ändå lite kunde jag ha sett ännu. Men den här gången var det jag som fick ge mig när gruppen bestämde att nu mot bilarna. Så då blev det så!
Men tror nog att jag ändå hann se vad jag behövde av Valetta!




Kommentarer

Populära inlägg