Att stressa


Kan du relaxa under semestern? Får du laddat batterierna inför det långa året? 
Ja det är årstiden för dessa rubriker nu. Och jag kan nog svara ärligt nej och nej på båda. Men det är förstås ett medvetet val som jag gjort. Att göra en massa och därmed inte ha så många dagar över till att bara vara. 

Att stressa genom semestern, var ett inlägg jag hade tänkt skriva. Men när man börjar tänka efter så är det ju ännu mera än så, vi stressar oss igenom hela sommaren, igen. 

Hittade ingen stress-bild, har nog inte som vana att ta selfies när det är som mest pågång

Och tyvärr måste man säga igen. För så här har vi ju hållit på nu i flera år. Hittills har det inte gjort nått, vi har valt att ha det så. Kanske är det extra mycket stressande det här året, inte vet jag. Men nu känns det som om det får räcka med flängandet hit och dit. 

Vi började sommaren med 2½ veckor på Malta, stressade hem på måndag och fixade husbilen (vi talar lite större remont och ta i bruk bilen från vinterförvaringen, så inget som fixas på några timmar, utan dagar) och redan på fredag direkt från besiktningen rullade vi till villan för att vara där till måndag. På tisdag slängde jag mig på tåget till Esbo och kom hem på onsdag kväll sent. Dax att packa om husbilen för på lördag morgon var det möhippa och jag kom inte hem förrän på onsdag från villan. Tidig fredagmorgon rullade vi på husbilssemester i 10 dagar för att komma hem på måndag, slänga ur husbilen, packa i den igen, ha en snabb begravning av vår kanin, installera våra nya familjemedlemmar och rulla till villan igen. Jag var hemma två timmar igår och sitter nu på tåget till Helsingfors igen. Och så fortsätter det väl resten av sommaren...

Gillar att ha mycket program och flera resor, det är inte det jag kallar att flänga omkring och stressa. Utan allt det där flängandet där emellan. Som t.ex. att man måste köra fram o tillbaka mellan villan och hemmet hela tiden, pga katterna (är inte läge att ta dem till mina föräldrars villa) mest, men också pga annat. 

Tömma, tvätta, packa, plocka, ja det har varit programmet de senaste somrarna. Men visst vi älskar att bo i husbilen (trots att min rygg inte gör det) och detta med packande börjar bli en rutin. Men ändå, kanske det skulle vara dax att göra nått annat än flänga omkring hela sommaren!?

Så plötsligt dök det upp ett annat alternativ eller dök upp o dök upp, vi började tänka i de banor heter det väl mera. Ett alternativ som vi i många år konstaterat att "det där har vi ju absolut inte tid med". Nej, ska man flänga runt hela sommaren så har man inte tid till detta! Det är helt sant! Men börjar man bli väldigt trött på flängandet så blir det plötsligt ett helt tänkbart alternativ. 

Ett alternativ vi nu gått och tänkt på hela sommaren. Det fanns ett som vi gillade lite, men som tur så blev det inte av. När det gäller sånt här så har vi inte för vana att ta det enkla alternativet. Och det som vi först tänkte hade varit just det, det enkla alternativet, men absolut inte det som jag drömmer om.

Så nu har vi nått annat på lut. Ett som kan ha potential att bli just det som jag vill. Men som alltid så krävs det tid, tålamod och pengar för att komma till det resultat man vill. Men just nu ett beslut!




Fortsättning följer...



Kommentarer

Populära inlägg