En promenad bland trädtopparna



Om man gillar natur och höjder, då ska man besöka Naturerbe Zentrum i Rügen. På utställningscentret mitt i nationalparken finns ett 40 m högt utsiktstorn med underbar utsikt högt över trädkronorna.




Förutom att traska upp i ett 40 m högt spiraltorn, så går man också en bana i den härliga skogen. Skogen i sig är super fin med sina gamla ståtliga träd. Längs banan så kan man också utmana sig själv, speciellt den höjdrädda, med att gå olika omvägar med annorlunda underlag. Man har ett galler strax under så för den som inte är höjdrädd så är det ju inget, men för en som på riktigt är rädd för höjder så kan det var en stor greij. Speciellt när man lyckas övervinna sin rädsla.




Sen efter en stund kommer man till det 40 m höga tornet och traskar upp ca 12 våningar. Runt, runt går det. Inga trappor alltså! Så man kan lätt gå detta med t.ex. barnvagn. 




Utsikten var helt slående och fast jag håller mig själv lite höjdrädd så hade jag inga problem här. Medan mina två äldre söner hade stora svårigheter. Tror egentligen det bara var jag och Colin som var helt ok med tillvaron. 

Är man duktig på tyska så kan man också läsa all information om fåglar och omgivningen som finns längs vägen.




Så ingen svår bana och inte var det tungt heller. Men nog blir det några km att gå allt som allt. Och är man helt enkelt för rädd för höjder så kan man skippa tornet och vänta där nere och bara gå banan, det såg jag några som gjorde. Men då går man ju miste om utsikten förstås.



Kommentarer

Populära inlägg