Tre olika typer av boende på Malta

Sedan vi testade på att flytta runt på Sri Lanka så visste vi att vi ville bo på olika platser också på Malta. Speciellt när man hört så mycket bra om Gozo också och jag visste att en snabb tur ut till ön inte skulle räcka. Ja och så var det ju olika uppsättningar av familjen som skulle vara med under de olika veckorna också, vilket då gjorde det naturligt att byta boende.

Så farmhuset på Gozo var det absolut första som jag bokade. Råkade se det när jag på skoj surffade lite på utbudet, och detta var långt innan vi ens köpte nå flygbiljetter. Och fastande då för utsikten så jag bokade en lägenhet direkt. Med den tanken att man kan ju alltid avboka om man sen inte vill åka. Men åka ville vi och eftersom vi hade bokat en lägenhet med tre sovrum så bestämde sig mina föräldrar att hoppa på. Så Bella Vista Farmhouse blev vårt boende på Gozo.

Jag gillade det mesta med detta ställe. Utsikten var ju helt slående och det att man hade en egen pool var ju ett av kraven. Poolen var ju inte stor, typ 3x6m, men den räckte bra åt pojkarna. Poolen och hela terrassen låg ju på kanten av en kulle, vilket betydde att om man tappade ner nått så var det inte helt enkelt att hämta. Vi tappade en sko och en leksak, åtminstone. Men skon lyckades gubben hämta, genom att gå genom åkrar, buskar och annat. Jag hade nog inte get mig av dit ut bland krypen.

Rummen var helt ok, rena och fungerande. Wifin fungerade, men frågade man nått från receptionen så fick man nog ingen hjälp. Städning förekommer bara när man lämnar stället, vilket inte störde oss så mycket, men vill man inte städa själv så är det ju ett problem. Parkering finns egen till varje lägenhet och de ligger under marken. Väldigt praktiskt och till vårt boende gick man dessutom rakt in från parkeringen.
Utsikt finns det ju av flera slag här, eftersom det finns många lägenheter, men vår var precis över citadellen och med solnedgång, precis som jag ville ha. Dock betydde detta att vi hade stek-hett på terrassen hela eftermiddagen. Så sol fick vi nog.
Vad jag inte gillade här var myggen, som kom in vare sig man ville eller inte. Men det är ju inte boendets fel. Fast myggnät över sängarna hade kanske inte varit så dumt.

Vårt första boende på kvällen när vi anlände till Malta var Coast ridge Mansion. Ett litet familjeägt hotell som jag hittade efter att vi köpt biljetterna och märkte att vi inte kunde förlänga boendet på Gozo en dag. Så kan det gå när man bokar boende före flygen, men alltid får man nått rum nån stans och nu hamnade vi här. Lite utanför allt, men ganska förmånlig, vänlig personal, trevliga rum, fin pool och frukost ingick, så helt ok för en kortare vistelse.

Sen hade vi stora problem med att hitta ett boende som passade alla för den andra veckan på huvudön. Pool var ju ett krav och inte ett som fanns på taket, lägenhetshotell eller villa var också ett av kraven och då hamnade vi här i St. Pauls Bay i AX Sunny Coast Resort and spa.
Vi betalade extra för havsutsikt och det lönar sig verkligen. Vem vill sitta och stirra på en husvägg när man kan titta på detta.

Mina föräldrar hade sitt rum längs gatan på 4:de våningen, dock med en balkong mot havet de också, men eftersom sovrummen var mot gatan så var oljudet ganska stort hela natten, hörde att det var mycket trafik och hundar i farten. Vi igen som hade vårt rum ganska i mitten av huset och hörde inga oljud alls. Rummen var helt ok, lägenhetshotell som det var så kunde man bra göra all sin mat själv. Städning ingick, men ingen frukost. Wifin fungerade bra här också.

Enda som var ett stort minus var det att hotellet egentligen inte hade någon egen pool, utan man hyrde plats på ett poolområde mitt emot. Vilket betydde att vem som helst kunde köpa in sig dit och detta gjorde att det blev ganska fullt. Sen var poolen också saltvatten, vilket inte heller var så roligt. Stranden bredvid är inget att bada från, visst vill man doppa sig så går det bra, speciellt för vuxna, men barnen kunde inte bada där. Parkering har hotellet inte heller. Det finns en liten öppning på gården men den blev alla dagar propp full. Så när vi kom på söndag, vilket var den absolut sämsta dagen att byta hotell visade det sig, eftersom det är så mycket folk i rörelse då. Så körde vi typ 4 varv kring kvarteren i närheten innan vi äntligen lyckade parkera. In i veckan kom man nog ganska enkelt nära hotellet och vi körde ändå varje dag.

St. Pauls bay är heller inget stort ställe. Men det fanns en trevlig strandpromenad med en rad matställen och så akvariet, det fanns också här. Vi gillade speciellt lekplatsen bredvid akvariet, där spenderade vi flera kvällar. De två yngre lekte och vi andra fördrev tiden.

Ja alla tre boenden hade ju sina för och nackdelar, ingen var direkt dålig men skulle inte kalla nån helt super heller. Men skall man spendera tid på Gozo så rekommenderar jag nog Bella Vista farmhouse.