Sommarlov


Det måste vara barnens mest efterlängtade dag på året, sista skoldagen!
Värmen lyckades vi inte riktigt få fram till den dagen, men vi blåste åtminstone inte bort. 




Lördag var alltså den sista skoldagen för barnen i den här byn. Colin han tjuvstartade lite och hade sin sista dagisdag på fredag. Ja han får vara hemma han också lika länge som de andra två. För barnvakt behöver de ju också ännu, så då kan han lika bra vara hemma också. 

Lördagens skoldag var skolgudstjänst och sen betygsutdelning på kyrkogården. Båda kom hem med helt strålande betyg. Duktiga gossar! Och i smyg (ok inte så i smyg, eftersom jag skriver det här) gratulerar jag mig själv för detta. Varför? Jo för att ingen läxa, inget prov har vi läst till frivilligt. Oj dessa timmar vi skrikit över proven också detta år. Så jo gratulerar mig själv när jag tittar i deras betygsböcker. 
Men sen är de ju jätte glada när de kommer hem med ett bra resultat. Jag brukar säga att det spelar ingen roll vilket resultatet är, om man vet att man gjort sitt allra bästa och läst tillräckligt. Men att komma hem med ett dåligt resultat och man inte brytt sig om att läsa alls, det är inte ok. Vi får se hur länge de bryr sig om att nått inte är ok för mamma. 




Så med betygen i hand skyndade vi hem och hoppade i bilen för att åka till villan. Ett snabbt matstop bara och så var vi framme. Äntligen sommarlov på riktigt! För en gångs skull var det bara vi på villan, eftersom mina föräldrar är och hämtar hem lillasysters flyttlass från Norge. 

Men oj vad vi hann med mycket den här helgen!
Gnäll om att få simma förekom hela helgen, så från bastun lovade jag att de kunde gå och doppa sig. En gång snabbt i var min tanke, 10 gånger åtminstone var deras, så vi kompromissade (nja, eller, jag lade stop efter 5 gånger). Och vattnet var nog inte alls varmt! Vi får hoppas att det hunnit värmas upp tills vi kommer igen efter midsommar.




De äldre pojkarna har hittills bara fått sitta på, men nu tycket jag det var dax för dem att lära sig paddla. Och det gick ju hur bra som helst. Blåste lite för mycket så vi höll oss bara i kanalen den här gången. Men blev riktigt förvånad över hur bra han äldste visste hur man skulle göra i olika situationer.




Så vi två kunde bara njuta av solen. Fast Colin tyckte nog att det var för spännande att ha sina bröder vid paddlorna så han steg av efter första varvet.




Och vad skulle en sommarhelg med strålande solsken vara utan ett besök till ett av världens finaste stränder. Ok det blåste men en timme på stranden klarade vi nog av.




Vilken härlig strand vi har bara runt knuten!
Och vilket härligt sommarlov vi har här och nu!


Kommentarer

Populära inlägg