Hajar på Malta


"Hej pojkar, vad har ni gjort idag då?!"
"Vi har sett hajar!"
För den lilla haj-intresserade 3-åringen var detta en stor sak, att se hajar på riktigt och på väldigt nära håll. 



Och i Malta National aquarium kommer man väldigt nära flera olika sorters hajar i deras glastunnel. 

Maltas akvarium är ett modernt, relativt stort akvarium med inhemska fiskarter, reptiler, amfibier och insekter, presentbutik och café. Det är ju alltid roligt på badsemester att få en inblick i vad som finns under ytan...




Maltas akvarium ligger på norra sidan av Malta i St. Pauls Bay, egentligen bara 900 m från det hotell som vi befinner oss på. Så akvariet var vårt första stop när vi igen anlände till ön. Inträdet är helt skapligt, 13,90/vuxen, 7,00/4-12 åringar, under 4 är gratis. 




Helt ok stort akvarium, man kan nog bra spendera 1-2 timmar, men knappast nå mera än så. Vi gillade tunneln bäst, och såna finns både i barn och vuxen variant. 




Och som vanligt när vi tittar på djur "Mammaaaa, kan vi skaffa en orm!" "Mammaaa, en ödla skulle vara så nice!" 
När djuren de gnäller om är lurviga och söta, så ställer denna mamma gärna upp och skaffar (inom rimliga gränser) och matar sen också när de tröttnar (för hej, jag vill också ha en massa söta djur), men när vi talar ormar och sånt då blir det ett stort "Nej, tack, inga ormar i mitt hus!"




Jag försökte och försökte, men hajarna vägrade ställa upp på bild med mig. 
Några suddiga fiskar var vad jag lyckades fånga.





Men med lite hjälp av mig så lyckades vi få dem på bild med Kevin. 




Så Maltas akvarium är nog värt ett besök, med bil kommer man enkelt dit och parkerar gör man smidigt strax intill. 
Utanför hittar man ännu en trevlig servering och en relativt stor lekpark för barnen. Colin gillade lekparken, trots att det var alldeles för varmt för att leka. 






Kommentarer

Populära inlägg