Tankar om - Pengar!


"Dom tar banklån för att resa?" Har man ju hört sägas om min familj och säkert många värre saker också. Men för att meddela det så här officiellt ännu, så Nej, ingen i min familj tar banklån för att finansera sina resor. Man sparar och prioriterar bort vissa saker för att ha råd med sånt man vill göra.



Pengar är en svår sak och ett känsligt ämne för många. "Hur kan dom ha råd med en ny bil nu?" "Hur kan dom ha råd med si och så?" Ja pratas gör det och spekuleras om allt och alla. För min del får folket göra precis vad de vill med sina pengar och jag behöver verkligen inte lägga tid på att spekulera i varför folk gör som de gör. Många verkar dock lägga sina slantar i just en ny bil och det är en av de saker som jag aldrig skulle sätta pengar på. Man lär sig av misstag. Men fast jag inte fattar att folk vill göra så, så är det ju deras sak. 

Pengar är alltså temat i den finlandssvenska bloggvärlden den här veckan. Och jag tänkte också lista mina "dessa slösar jag på" och "dessa gillar jag inte att sätta pengar på". 

Så vart går mina pengar, jo förstås till stora delar till alla måsten, lån, mat, el, försäkringar, bensin osv. Men förutom dem så blir det:

Resor, hade ni ju inte kunnat gissa. Allt som blir över och allt som hamnar på sparkontot går i resor. 

Till att uppfylla barnens önskningar, säger de att de vill ha nått så försöker jag faktiskt uppfylla detta. Ja inom rimliga gränser förstås. Men är det t.ex. nått speciellt de sett på youtube som de vill ha i födelsedagspresent så kan jag nog sätta lite extra pengar på att fixa detta åt dem. 

Kläder, fast mest åt barnen då och bara ibland åt mig själv. Men försöker alltid att handla på rea, om det bara går. Men jo barnen hade nog klarat sig med mindre än vad de har, speciellt den minsta, eftersom han kunde klara sig på det han ärvt av sina bröder. Men det är ju inte alltid så roligt att bara ha sånt och jo, han protesterar nog om de andra får nytt och inte han. Senast i veckan när det beställdes nya crocs till sommaren så var det en som gnällde om att han alltid måste ha Romeos gamla. Inte riktigt helt sant, men han fick nya fast jag hade tänkt att han kunde ha dom som vi köpte åt storebror förra sommaren. Så går det förstås inte alltid, men ibland. 

Elektronik, eller ja gillar och gillar. Men jag gillar att ha en bra systemkamera (två för tillfället) och greijer till dem. Jag gillar att ha en bra dator. Barnen har iPads, telefoner och varsin speldator (de äldre alltså, inte 3 åringen). De har Playstation 2 och 4 och Wii U. Och ja jag kan gå bananas och köpa 20 gubbar till nått spel till julklapp åt dem. 

Sånt som jag inte gillar att sätta pengar på:

Frissören, ja färgar ju håret och har varit blond största delen av mitt vuxna liv. Färgade håret själv i så många år, för att det är dyrt med frisör besök och så är det tidskrävande också. Men det blir ju så mycket bättre när någon annan än man själv fixar färgningen, så de senaste gångerna har jag snällt gått till frissan. Men först efter att utväxten helt enkelt är för jävlig. Och varje gång hör man dem sucka "hade varit enklare att få bra färg om du kommit lite tidigare!" Jepp, jag vet, och nästa gång kommer det antagligen att gå precis lika länge mellan besöken. 

Smink, usch det är dyrt. Köper bara det absolut nödvändigaste. 

Reparationer, bilen, huset, elektronik, ja allt som gått sönder eller behöver fixas. Ja man måste ju ändå förstås för en fungerande bil, eller två, så behöver man ha när man bor där vi bor. Och ja huset faller ju ihop om man inte fixar lite här och där ibland. Och barnen gör ju uppror om iPaden eller deras dator inte fungerar. Men inga onödiga fixanden. 

Äta ute, det gör vi nästan aldrig. För dyrt och sätter hellre mina slantar på nått annat. Maten kan man fixa där hemma för så mycket mindre pengar. 

Bilen, förutom husbilen som är lite nyare och lite som ett andra hem, så skulle jag aldrig lägga nå större summor på en bil. Huvudsaken är att man kan ta sig från punkt A till punkt B med den utan att den krånglar hela tiden. 

Så med det listat så säger jag bara "tur att det är lönedag imorgon!"


Kommentarer

Populära inlägg