Otrevliga typer!


Jag gillar verkligen inte ormar! Jag tycker de är otäcka och ja så är de ju farliga också. Och speciellt här där det på riktigt finns väldigt farliga ormar!




Jag klarar mig alltid bra så länge jag inte sett en. Tills dess kan jag leka att de inte finns. Dock vara försiktig men ändå ok. Men nu har vi sett tre olika och jag gjorde misstaget att sätta mig ner o googla "Snakes in Sri Lanka" och det var ingen bra ide. Nu håller jag tydligen på och skrämmer slaget på mig själv bara med att sitta här i sängen. Kommer på mig själv att titta bakom ryggen hela tiden...

Men här finns ormar så inte helt i onödan. Den första var uppe bland takstolarna där vi förvarar badsakerna. Gubben ropade orm och hämtade personalen. Som konstaterade att jo, men ofarlig! Det var en jätte stor svart orm som de sen jagade iväg och fast jag inte ville gå och titta på den i taket så såg jag den på långt håll (från säkerheten av poolen) när den flydde över muren. Och poolen var väl nog inte sä säker heller, för de kan väl simma. 

Den andra, kobran, såg vi nog bara i en korg utanför ett tempel igår. Ingen av oss var speciellt intresserad av att gå fram och titta på den trots att gubben försökte locka dit oss med att öppna locket hela tiden.

Men den tredje var på stranden, mitt bland de badande barnen. En lite en, ganska bra gömd bland sanden och gissa om vi fick bråttom därifrån när vi såg den! Det finns en hel del skräp högre upp på stranden, vi har sett ur byborna kommer med sina sopor och slänger dem där. Så finns säkert gott om ohyra som ormarna tycker om där. 

Konstaterade sen åt barnen, som undrade om de kanske blev bitna, att "Nej, det hade ni nog säkert märkt!", sen läser man lite om saken och nej, de kanske de inte hade heller. De små giftigaste är tydligen så små att man kanske inte ens märker av när de biter. Trevligt! 

Så nu känns det inte så bra mer att röra sig omkring här. Tror vi kanske håller oss borta från stranden idag och håller terassdörren stängd. Vill inte hitta en orm under sängen! Och imorgon flyttar vi till nästa villa och jag kan igen låssas att ormarna inte finns!


Kommentarer

Populära inlägg