Försenade tåg, kräv ersättning!


Jo visst hann man vara hemma några dagar innan det var dax för en jobbresa till huvudstaden. Så här sitter man nu i ett hotell i Esbo klockan 4 på morgonen och kan inte sova mera. Och de timmar jag har sovit så drömde jag om Kuba. Ja ser man Dirty dancing 2 innan man lägger sig så kan ju resultatet inte vara nåt annat förstås. 




Samma dag som ersättningen från den senaste mycket försenade tågresan klingade in på kontot så tog jag igen hjälp av VR för att ta mig söderut. Denna gång var vi bara 5 minuter försenade och det kan man ju förlåta. Men det är bra att veta att man har rätt att kräva ersättning på halva resan om man är över 2 timmar försenad. Ingen svår process var det heller. Man fyllde bara i några punkter i en formulär på deras hemsida och nån vecka senare kom pengarna. Inte snabbt, men enkelt! Antar att de behövt göra detta enkelt eftersom det ju händer "ibland" att deras tåg är sena. 

Egentligen så åkte jag mig less på tåg redan under studietiden när jag åkte Karleby-Åbo typ varje vecka. Men tåg är smidigt, om man skall åka i jobb, så då blir det oftast tåg.

Ja vardagen den började rulla på så fort vi öppnade ytterdörren där hemma. Skola, dagis, jobb, ja väldigt mycket jobb. Så en hektisk vår ser det ut att bli. I kalendern finns redan nu 2-3 jobbresor till Esbo, 1 till Tammerfors och en vecka i Schweiz innan juni. Så denna gång kommer det att bli extra skönt med semester. Och som vanligt tar vi semester redan i början av juni, denna gång för att tillbringa ett par veckor på vackra Malta. 

Så i väntan på detta får man traska vidare i snöslasket!

Kommentarer

Populära inlägg