En första roadtrip


"Totalt kaos i trafiken!" "Vi rekommenderar starkt er att ta en bil med chaufför!"
Ja sånt var nog det ända man läste innan man kom hit och ja samma saker hörde vi om Mauritius och Bali också. Bara några få som sa att det är helt ok att köra själv. Och detta liksom allt annat beror ju helt på hurdan man själv är! 




Vi körde ju själv både Mauritius och Bali och upplevde inga problem. Så vår tanke var, varför skulle denna ö vara nå annorlunda?! Och det är den ju inte heller. De öarna hade också vänstertrafik precis som Sri Lanka också har. 

Här är betydligt mindre vespor än på Bali, men mera tuk-tuks, annars är det ju så gott som samma. Runt 8 och 14 är det mycket trafik överallt pga skolorna som börjar och slutar. Barn i skoluniform överallt och en massa bussar som förstås har förkörsrätt och verkligen använder den också. Men det finns poliser/vakter i närheten av många skolor som stoppar trafiken så barnen kommer över. 

Vi startade tidigt på morgonen och då är det ju som vanligt tomt på vägarna. Först runt 8 blev det rusning, men inget problem då heller. Men man måste ju hålla sig på vakt hela tiden och alltid vara beredd på den där tuk-tuken som plötsligt kommer farande från ingenstans. För inte är det ju som att köra där hemma! Vet inte hur många gånger som gubben under dagen undrade om de där tuk-tuk typerna alls har nå körkort. För de kör nog lite hur de vill.

Hittar fram gör man också. Troligen inte på samma säkra sätt som en chaufför som varit till alla sevärdheter tusen gånger, men man hittar. Det finns skyltning och man kan alltid fråga och alla verkar tala engelska. 

Jag säger inte att jag själv skulle sätta mig bakom ratten här. Det hade jag knappast gjort. Eller kanske om jag var  helt tvungen. Men för den som gillar att köra så kan man gott göra det själv. Är man sen lite osäker i trafiken redan där hemma så då skulle jag nog tänka efter två gånger om det är en bra idé att sätta sig bakom ratten här.

Fast efter Colombo kanske jag ändrar uppfattning, för det blir vår nästa trip med bilen!





Kommentarer

Populära inlägg