37 år och en lista


Hipp hipp hurraa för mig själv idag!
Idag blir man då igen ett år äldre och som vanligt knappast alls nå visare. 
Av en slump så får jag idag göra det som jag gillar bäst, umgås med mina barn och resa! När detta publiceras så skall vi om allt gått bra sitta och vänta på båten i Åbo hamn för att åka ut till Åland över veckoslutet. 




Födelsedagen till ära så skall det bli en lista, om mig! Listan hittade jag inne hos flera olika svenska resebloggare, så den är inte min utan lånad. 


1. Hur gammal är du?
Från och med idag 37 år! Gammal och grå alltså!



2. Hur gammal känner du dig?

Vissa dagar känner man sig som 25 igen och vissa dagar långt över 50. Men för det mesta så tänker jag inte på hur gammal jag är. Har inte tid för sånt. Och åldern är ju bara ett nummer. 




3. Var bor du?

I finska Österbotten i en mindre by. Byn ligger 25 km från var jag växte upp, så nå himla långt hemifrån kom jag mig inte. Men när man behöver barnvakt så är det väldigt behändigt när man har mamma och pappa bara 20 minuter ifrån. Terjärv är en lagom liten by att växa upp i, lagom stor skola och vi bor precis bredvid. Pojkarna har 200m till skolan och alla kompisar bor inom några km. Det är bara när man skall resa nånstans som man önskar att man istället hade bott i södra Finland. Nu får man ju räkna med 7 timmar innan man ens är på flygplatsen. Visst kan man ta flyg från närmare håll också, men oftast blir det bil ner till Helsingfors. 


4. Vad har du gjort i dag?

Idag, vilket då blir onsdag eftersom detta är ett tidsinställt inlägg, har jag vaknat 3.40. Kört 45 km till gymmet. Tränat 1 timme med en total stel nacke. Kom till jobbet strax efter 6, drack kaffe och jobbade en del timmar. Skulle till butiken och men hittade inga pengar. Kom ihåg att Colin bar in börsen dagen innan men hade inga minnen av att jag hade tagit den av honom. Vilket det sen visade sig att jag inte hade gjort heller. Blev ingen butik alltså. Hämtade Colin från hans första längre dagisdag klockan 15 och körde hem och skulle fixa mat men konstaterade att det blir rester istället eftersom det fanns så mycket kvar sen dagen innan. Så kunde jag sätta tiden på att leta efter börsen istället. Fann den till slut inne i en trälåda. Ingen chans att den hamnat dit av en slump, utan vår finurliga treåring hade gömt den och glömt var eller vägrade säga var den var. Sen övade vi på matteprov med båda skolbarnen. Hade en lång diskussion med 8-åringen om det är nå viktigt med matte alls. Han hade hellre spelat och tyckte att ett matte prov hit eller dit är inte så viktigt. Jag var av annan åsikt och den mesta tiden gick nog åt till att gräla om detta. 
Sen på kvällen var det föräldramöte på skolan och igen kunde man skatta sig lycklig över att föräldrarna kunde ställa upp som barnvakter. För med två barn i olika åldrar i skolan så behöver man vara två på mötet, eftersom infon sker i klasserna och på samma gång. Snabbt hem efter och försöka få barnen i säng. Som tur var kvällsmaten redan äten och barnen redo att gå och sova. Mata djuren, plocka fram kläder till nästa dag, städa upp och så sova. 




5. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?

Gillar alla årstider förutom vintern. Finns inget bra med den årstiden, förutom jultiden då, den gillar jag. Vet inte varför, men hösten har alltid varit en favorit för mig. Hösten är liksom en ny start. 




6. Är du beroende av någonting?

Kaffe, ed lemon light (energidryck) ja dessa kanske mest. Ingen dag utan kaffe! Ja och av at resa! Vilket nu ingen kan ha missat!


7. Har du något smeknamn?
Har aldrig egentligen haft nått sånt, Heidi är ju inget långt namn precis, inget man behöver förkorta. Men under studietiden så tyckte mina kämppisar att vi alla behövde ett smeknamn och då fick jag det glamorösa namnet, Harriet! Men i dagens läge så är det ju nog Mamma som är det vanligaste man blir kallad för. 



8. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Nånstans där jag aldrig varit tidigare! Nånstans varmt, utan stress och måsten. 




9. Vad är du på för humör just nu?

Rätt bra kanske. Åtminstone inte på nått väldigt uselt humör. Ganska så där normalt som det brukar vara för tillfället.  


10. Vilket är ditt favoritgodis?
Choklad utan tvekan.



11. Vilken är din favoritaffär?

Hatar att springa runt i butiker, speciellt om det är nått man riktigt mycket behöver. Handla över nätet har jag gjort i åratal med allt förutom mat. Det passar mig. Man kan shoppa när det passar en själv och man behöver inte åka nånstans. Loppisar är roliga. För man vet aldrig vad man hittar. 


12. Är du morgon- eller kvällsmänniska?

Morgon, utan tvekan! Alltid varit! Skulle man nån dag sova till över 8 (vilket nuförtiden aldrig händer) så känns det som om man sovit bort halva dagen. Min dag börjar mellan 3.40 och 5.30 för det mesta. 




13. Har du blivit sydd någon gång?
I samband med alla tre förlossningarna och i huvudet förra hösten när Colin välte dörren över oss. 


14. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?

Extra speciellt växer inte på träden, men att mamma bjöd oss på båtresan till Åland var ett sånt tillfälle. 


15. Är du blyg?

Ja, har varit det hela mitt liv. När man var yngre så var det ett stort problem och ännu idag så förbereder jag mig extra mycket om jag vet att jag måste säga nått inför publik. Då kanske vissa undrar, hur klarar man av att delta i skönhetstävlingar och vara blyg?! Att stå på en scen och bara behöva röra sig utan att falla och vara vacker, är inte så svårt. Men att öppna munnen och försöka säga nått vettigt som forskare är desto svårare. Och i detta sammanhang räknas utseendet mera som ett handikapp eftersom man redan har en hel bunt fördomar mot sig innan man ens hunnit öppna munnen. 





16. Vad heter du i andranamn?

Camilla. Enligt mamma så belv det så eftersom min pappa hade haft en flickvän med det namnet och han gillade namnet. Sant eller ej, vet jag då inte!


17. Vill du gifta dig? 
Ja inte precis nån relevant fråga eftersom man är inne på 11 året som gift. Som ung hade jag helt klart för mig att jag inte skulle gifta mig. Tanken ändrade sen under mitten av 20 nånstans. 



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg