Tips inför Sommarens semester


När man inte kan planera så får man drömma!
Eller kanske ge ideer åt andra, som ännu inte bestämt hur de tänker spendera sin semester! 
Och man vet ju aldrig, våra planer kan ju ännu också ändras...




Ja själv kommer jag att tillbringa min semester på ön, som framgick i förra inlägget. Så ingen resa den här sommaren och det är nog den första på väldigt många år. 

Men kan ju inte hålla mig ändå, man drömmer ju, och hade vi inte bestämt oss för en res-fri sommar så hade jag gjort nått av dessa:

Mallorca - var min första idé 

Vi har aldrig varit där och alla skryter ju på ön. Jag hade redan bokat en villa där för två veckor, men avbokade den senare när vi kom på andra tankar om kommande sommar. Två veckor med bad och lugn semster var det som var i tanken och speciellt värme i juni, det hade nog varit helt ok. Men det får bli nått annat år.


Hade jag inte varit där tidigare så - Sardinien



Fortfrande så mäter sig dessa stränder upp mot allt vi sett i världen hittills! Inte bara för att det finns en vacker strand, utan för att vilken man än gick ner till så var den lika bra. Vill man läsa mera om Sardinien så kan man göra det här! Förutom stränder så har ön ju allt annat också, vacker natur, mysiga små byar och en fin historia som man ser spår av lite här och där i form av runda torn.


Mina barn hatar ju att sitta i bil, kunde jag konstatera när jag för en tid sen frågade dem om vad de minst vill göra på semestern (läs alla deras svar här! Ja då kom åka bil länge upp på allas lista!


Trots mina barn - en roadtrip eller två



Dessa skrev jag redan om i inlägget 2020 kommande resor. 

Spanien-Portugal roadtrip
En roadtrip med start i Barcelona, några dagar där och en trip till Andorra. Sen bila ner till södra Portugal med en del stop på vägen. Roadtrip och Barcelona ca en vecka och sen en vecka nere i södra Portugal och alla vackra stränder där. Hade varit en perfekt semester för min del, massor av nya platser och mycket som händer. Men vet att mina barn inte hade valt en sånn semester, de vill hellre bara bada och hänga nånstans. 

Israel
En israel roadtrip. Start i Tel aviv och sen ta sig ner till Eilat. Bada i Döda havet, se Jerusalem och lite annat på vägen ner till Eilat. 

Båda hade varit så roliga att genomföra och kommer nog att göras i nått skede.


Island - verkligen inte badsemester



Så denna vet jag att jag skulle ha mest svårigeheter med att sälja där hemma. Barnen hade det nog inte varit så svårt med, vet att Island redan är på den äldsta sonens lista över länder han hade velat besöka. Vacker natur det har ju detta land verkligen och det är ju för den som man åker hit! 


De eoliska öarna - ännu obesökta öar för oss



Eoliska öarna, eller Lipariska öarna, är en vulkanisk ögrupp i Tyrrenska havet, norr om Sicilien. Ögruppen består av 7 större öar, där öarna Stromboli och Vulcano har aktiva vulkaner. Året 2000 upptogs ögruppen på Unescos världsarvslista. Gillade Sicilien när vi var där för många år sen och aktiva vulkaner det hade varit häftigt! Så lite ö-luffande kanske på dessa mycket exotiska små öar med vacker natur och mysiga små sicilianska städer. Oja, inte mig emot!

En husbilresa det är ju helt uteslutet, det är bara 4 åringen som vill med på en sånn och han förstår ju inte den mängden timmar som det kräver i bil. De äldre förstår och åtminstone han äldste är helt av den åsikten att bilen skall säljas bort. Och jo, det håller jag med om också, men den är inte riktigt så lätt såld har det visat sig. Köpare finns, men de dyker alltid upp när vi är på semester och ingen är där och visar bilen åt dem. 


En husbilsdröm kvar - Moldavien och öst Europa

Men hade man planerat en husbilsresa så hade den gått till östra Europa den här gången Ukraina, Moldova, Transnistrien, Romänien, Bulgarien, Svarta havet och sen ner till Grekland. En sånn resa hade man fått reservera en månad till och det hade enligt mig varit så roligt. Gubben hade också nappat på direkt, vi är roadtrip människor båda två. Men barnen, de har som sagt suttit i bilen för länge genom åren, de har fått nog. Så vi får spara den här drömmen till äldre dagar!

Vi har sett massor av Europa, men denna fina världsdel har så mycket mera kvar att visa oss! Vilket bara bevisar att man inte alltis behöver åka så långt! För min del betyder sommarsemester alltid Europa! Och som det ser ut nu så kommer reseidérna aldrig att ta slut!

Kommentarer

  1. Halva nöjet med att resa är att drömma och planera. Allt måste man inte genomföra. Bara med att drömma är man ju där för en liten stund. Vi hade också nästan bestämt att det blir ingen utlandsresa iår...men får se hur det går. Nu har vi börjat prata om att åka med bil till Mosel. Får se hur det går :) Ha en bra vår!
    Lisette med ett glas vin (www.lisette.fi)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja planera är nog en stor del av nöjet :). Och du har helt rätt att allt inte behöver genomföras, ibland går det ju så att efter lite mera efterforsknings så vill man inte ens genomföra den resan eller åtminstone inte just då. Så det är bra att man kan ändra sig, också angående hur sommaren kommer att se ut :).

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg