10 saker man inte bör göra under en flygresa


Läser du tidningarna i flygstolen, dricker du kaffet de serverar, tar du av dig skorna innan avfärd, sitter du stilla för länge!? Expressen listar 10 olika saker som en flygprofs aldrig skulle göra. Vilken gör du dig skyldig till?



1. Dricka kran vattnet - eller kaffet
Att man inte skall dricka kranvattnet i toaletten det tror jag nog att de flesta förstår och det skulle jag nog aldrig drömma om. Vi har alltid med tomma flaskor som vi fyller innan avfärd och kan man inte fylla dem, pga att kranvattnet inte går att dricka på den flygplatsen heller, så köper vi alltid vatten med oss. Vi har oftast alldeles för mycket vatten med, eftersom jag alltid är rädd att bli utan. Gubben tycker detta är mycket lustigt. Men att man inte skulle kunna dricka kaffet har jag ju inte tänkt på. Hmm, kaffet värms ju nog upp så nå av bakterierna skall vel nog dö av det, så detta kommer jag nog knappast att sluta med.

2. Sitta stilla för länge
Nej, det borde man ju förstås inte. Att stiga upp och röra på sig med jämna mellanrum är ju att föredra för att få blodcirkulationen och fungera. Men med det sagt, så har jag ett barn som just då äntligen sover i min famn så rör jag inte på mig, det är nog säkert. 

3. Förvara värdesaker på bagagehyllan
Varför man inte skall det?! Jo för att du inte kan kolla hela tiden vem som gräver i hyllan över dig och en skicklig tjuv snappar väldigt snabbt åt sig det han vill ha och när saken väl är borta den omöjlig att hitta. Oftast så märker man ju inte ens att nått fattas innan planet håller på och tömmas eller först utanför och fast man märker det så att säga i tid så kan man ju inte kolla igenom alla passagerare.
Vi har alltid de viktigaste väskorna under sätet framför oss ändå, för att vi oftast behöver nått ur dem hela tiden och jag skulle nog inte drömma om att sätta upp handväskan på bagagehyllan. 

4. Lita på nöjesutbudet på planet
Nej det skall man inte, just din monitor kan vara sönder just den dagen, har hänt sig det också. Jag har alltid laddat ner åtminstone en bok till telefonen eller har med en riktig bok. Åt barnen kan man ju aldrig ändå använda sig av underhållningen i flyget för de förstår ju inte engelska. Ja är det text på svenska eller finska så klarar de äldre nog det idag, men vi har alltid med ipads och annat med nerladdade filmer, spel och böcker. Och en powerbank. 

5. Läsa magasinen i stolfickan
Ja man kan ju tänka sig hur mycket bakterier det finns på dem när hundratas människor fingrat på dem genom månaden. Så nej, det borde man ju förstå inte, men vet att jag åtminstone gör mig skyldig till detta nästan varje gång. 

6. Gå barfota i flygplanet
Detta förstår jag inte varför man skulle göra, tycker inte det är ok att gå barfota inomhus på nå offentliga platser. Är man barfota i flip flops t.ex. så har man skorna på tycker jag! För det mesta när man stiger upp så är det ju ändå för att gå på toaletten och vem vill gå in där utan skorna på!

7. Ha på sig bara ett lager kläder
Att bara ha en tjock tröja eller en tunn tröja är ju lite opraktiskt för man vet ju aldrig med flygplan, det kan vara super varmt eller så är det jätte kallt. Så jag har alltid på mig så att jag kan ta bort om så behövs eller sätta på mig mera. Samma åt barnen, som också har en extra uppsättnng i väskan om olyckor inträffar. 

8. Bråka med kabinpersonalen
Ja ibland har ju de också fel och ibland har man nog väldigt svårt att inte säga sin åsikt och medger att alltid klarar jag nog inte av att hålla tyst. Fast man vet att man förstås borde det. En långflygning blir ju aldrig bra om man retar upp personalen redan vid starten. 

9. Ta av skorna före start
Eller först efter landning för den delen. Varför inte? För att start och landning är de mest kritiska stunderna av en flygning och händer det då nått så är det bra att ha skorna på som skydd för skärsår och klämskador.
Vid landning har vi nog alltid skorna på, för man vill ju komma ut så snabbt som möjligt efter landning. Men vid start är jag nog ganska säker på att alla av oss redan har sparkat av sig skorna. 

10. Drabbas av uttorkning
Nej, dricka bör man ju alltid och speciellt i flyg där luften annars också är torr. Åtminstone jag känner alltid att jag behöver mycket dricka och det skulle vara en katastrof att bli utan vatten. Därmed har vi alltid skrattretande mängder mod oss och köper mera eller fyller på vid varje mellanlandning. Och dricker man alkohol så bör man ju dricka åtminstone samma mängd med vatten!

Ja tror nog att de flesta vet dessa saker idag, åtminstone de flesta av dessa. Men ibland vet man ju hur man skall göra, men så gör man nått annat ändå! 


Kommentarer

  1. Jag läser alltid tidningarna i stolsfickan - är inte speciellt rädd för bakterier. De andra sakerna gör jag nog inte faktiskt. Har alltid på mig skorna under start och landning ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de flesta var ganska självklara, att inte dricka kaffet skulle nog vara svårt för min del, men kanske man kunde ta med eget kallkaffe :). Och jo tidningen den rör man ju nog!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg