Helsingfors - jobb och egentid


Två modelleringsdagar och en mötesdag var det som stod på agendan för denna tur till Esbo kontoret. Det var första resan för detta år och det är ju redan mitten av februari, så den här gången kändes det inte så tungt att åka. 




5.21 behöver man ta tåget om man skall hinna fram i nå så när tid. Vilket betyder att jag hinner till 10 till kontoret tack vare metron. Visst tog den länge att bygga men nog har den gjort mina jobbresor så mycket smidigare, metron alltså. 

Tågbyte blev det redan i Seinäjoki, det var nytt, aldrig har man behövt byta där tidigare och jag hoppas att det bara var nått extra den här gången. Men byta till tåget från Vasa gjorde man och det tåget saknade 2 vagnar visade det sig sen när folk inte hittade sin vagn. Man hade bort (glömt?) restaurangvagnen med extra-klassen och vagn 7. Och tåget var förstås slutsålt! Det finns ju vissa platser som aldrig säljs i alla tåg men ändå var det massor av folk som stod i gångarna lite här och där och en provisorisk restaurangvagn inrättades också. Så man fick sitt kaffe nog ändå! Men ännu en orsak att alltid ha med egen mat till tågresan. Den första är nog att det är så fruktansvärt dyrt att jag aldrig skulle köpa den ändå. Så med både platsen kvar och mat med så störde dessa problem inte mig.




Blev en längre jobbdag eftersom starten blev lite sen. Så klockan var närmare 18 innan jag klev in på Sokos Hotel Helsinki. Ja det blev ett säkert val den här gången med perfekt läge (Helsingfors universitets metro-ingång ligger strax över vägen), skönt när man har väskor med sig. 

Men först via butiken, som jag alltid gör, men inköpen var inte längre de samma. Inköpen är vanligen: godis, kanske en cider, bröd i flera olika former, en drickyoghurt. Inköpen nu: 2 lådor blåbär, en grekisksallad, en tonfiskburk, en Profit, en banan och en kombucha. Var lite rädd att jag inte skulle klara av socker-bröd-frestelsen under dessa dagar, men det gick bättre än hemma visade det sig.




Valde ett rum med badkar och använde den t.o.m. båda kvällarna, badkaret alltså. Lite bubblor i, super varmt vatten, kombucha i glaset och en ljudbok på och snabbt gick det en timme. Så avslappnande! Sånt borde man göra hemma också, men där skall man först röja sin väg fram till bubbelpoolen, så det blir ju aldrig av.
Ja vår bubbelpool hemma är platsen där folk slänger sina våta ytterkläder när de kommer in. Eller vissa träffar och de får ju hänga där, för de torkar bra där, och vissa hamnar lite här och där runt omkring. Ja och så är det alltid en massa leksaker i den också. Och lets face it, vilken tid på dygnet skulle jag få ligga 1 timme ostörd hemma!




Sen en film på och satt och grät mig genom halva filmen, för det var så sorgligt. Gör gott att gråta för ingenting emellanåt!

Sov som en stock gjorde jag den natten! Egentid är så nödvändigt ibland!

Följande morgon började med hotellfrukost och allt förbjudet lämnade jag bort, men sist och slutligen var det bara brödet och äppeljuicen som blev borta från min normala hotellfrukost.




Resten av dagen fortsatte i samma bana som dagen innan. Maukas restaurangen, som är i samma byggnad som GTK, serverar en super stor och god salladsvariant varje dag, vilket passade mig perfekt. Och bra lunchsällskap varje dag gjorde ju inte saken sämre. 

Lite shopping blev det den kvällen, behövde fixa påskharens gåvor när jag ändå var i en stad med Gamestop i. De har ett bra urval av Funky pops, vilket är de två mindre barnens önskemål för små gåvor av påskharen. Och de hade nästan det jag skulle ha, åtminstone så tror jag att det kommer att duga. Han mellersta är nämligen inne i en Star wars persid nu och Luke skyvalker figuren är väldigt svåra att finna. 

Följande dag blev det ännu två intressanta möten och ett intressant samtal vid kaffemaskinen. Så får se om nått intressant följer.

Ännu en lunch i Maukas och så tåget hem!

Inte hade jag velat åka dit ner varje vecka, men lite nu och då passar mig bra!





Kommentarer

Populära inlägg