Ateneum


Hade några timmar över innan tåget hem gick så passade på att göra nått trevligt!
Ett besök på Ateneum räknar jag till sådant.
Var några år sen jag besökt konstmuseet senast, tror det var Picasso utställningen som var den senaste jag såg o det är ju en tid sen.
 

Ateneum har en bestående utställning med verk av finska konstnärer. Här finns landets äldsta och mest omfattande konstsamling med vårt lands mest älskade klassiker! Dessa tavlor som alla finländare fått läsa om i skolan. Den sårade ängeln av Hugo Simberg, Lemminkäinens moder av Akseli Gallen-Kallela, De stridande tjädertupparna av Ferdinand von Wright (minns att min mormor hade en kopia av den tavlan ovanför tv:n) osv.






Sen har de en del som byts ut o nu är det Amedeo Modiglianis verk som visas.

"Den italienske målaren och skulptören Amedeo Modiglianis (1884–1920) retrospektiva utställning visas på Ateneum från och med den 28 oktober 2016. Konstnären stod på tröskeln till berömmelse när han dog endast 35 år gammal och hör numera till den moderna konstens intressantaste konstnärer". Så säger man om honom.




Själv kommer jag bara att tänka på barnboken om Jason av Camilla Michwitz när jag tittade på tavlorna. Där var ju mamman som nakenmodell o på nått sätt liknar det. Men ändå inte. Konstigt hur man kopplar ihop saker!

Denna installation på innergården var också lite intressant. Tröjor!


Så besöker man Helsingfors så är detta ett ställe man gärna kan slösa en timme på! 

Kommentarer

Populära inlägg