Insta måste


Vet du den där bilden, den som alla andra också har från en viss plats! Bilden som man måste ha, för annars har man ju knappt varit dit, eller?!




Ja det kan vara en ganska tröttsam jakt. Jakten på den riktiga-perfekta-insta-bilden. Man vet exakt hur den skall se ut. Men hur man än letar och letar så finner man inte den rätta punkten. Den punkten där man måste stå för att få till den "rätta" bilden. Vid den gamla bron i Mostar var den rätta platsen inne i ett kloster. Jag visste det men pga byggarbeten så var det rätt svårt att ta sig dit. Vi sökte en bra stund innan vi hittade rätt kan jag säga och alla i familjen var inte helt av samma åsikt över att man behöver ha just den platsen. Vid klostret i Blagaj var den "rätta" platsen på taket till en restaurang. Dit fick jag nog klättra själv. Ok det var inte så spännande som det låter, man klättrade inte upp på ett riktigt tak, utan på klippor.




Behöver man ha den "rätta" bilden då?!
Nä, för det mesta inte. Men dessa två platser var annars också lite svåra att fotografera, pga byggnader så här var den rätta platsen ganska viktig. Och mycket sällan får jag ta mig den tiden som behövs för att få till bilden. Oftast blir det bara snabbt, snabbt, dit åt och så vidare. Men på dessa ställen gav jag mig inte förrän jag hade hittat de rätta platserna. Och utan sura miner gick det ju inte...

Men sen finns det "tillställda" bilder, en gunga eller ett fågelbo upp i luften t.ex. Såna var bergssluttning uppe vid tvillingsjöarna i Bali fulla av. Område på område där man tog betalt för att turister kunde sitta i ett fågelbo, ett hjärta  eller liknande och ta en "perfekt" bild.
Det kändes lite fånigt så där stannade vi inte.




Men vid dessa portar stannade vi. Man fick betala en slant och så hade man 10 minuter på sig att ta sin selfie. Sen kom nästa. Vi var så tidigt på morgonen så där var ingen kö ännu. Så vi stannade. Annars hade jag kanske övervägt sken lite. Dessa portar finns i en mindre by uppe vid Tvillingsjöarna. Ingen skyltning, men man såg dem nog när man körde förbi.
Solen var inte riktigt på rätt ställe och bilderna blev därmed inte så bra. Men vi fick våra bilder med portarna! Bakgrunden som en miljon andra också har... hmm.


Så behöver man jaga den "rätta-perfekta"-bilden?!

Nej, förstås inte, men ibland kan det vara roligt! :)


Kommentarer

  1. Man kan ju undra hur många bilder i världen det finns från vissa platser, som är nästan identiska ;) Ibland kan man ju vilja ta den där klassiska bilden - och ibland vill man tänka nytt ;) Glad Påsk!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så! Glad Påsk åt er också!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg