Gili air


En av de vackraste platserna vi besökte på Bali.
Gili air!



Jag velade lite fram och tillbaka om Gili öarna. Det är ju ingen kort färd ut dit, först 3 timmar med bil, sen 2 timmar på en speedboat och förstås en massa väntande när ingen följer tidtabeller. Sen är det ju alltid sin risk i att ta barnen på båt, man vet ju aldrig hur säkra de är. Så vi funderade fram o tillbaka hemma och ännu framme. Men bestämde oss sen för att boka en biljett ut till Gili Air. Detta gick behändigt via villans hushållerska. Och tur var ju det för ingenstans på nätet hittade jag den "hamn" som vi skulle åka ifrån. De som jag hittade var större och betydligt längre bort. 
En mysig stuga bokade jag via Booking.com, vilket var mycket smidigt som vanligt. Att bara stanna över dagen på öarna är nog inte att rekommendera. Då hinner man inget annat än vänta på transport. Vi stannade en natt och det var också lite för lite.


Ja färden ut blev precis lika tung som jag hade tänkt mig och det finns nog en orsak till att det inte fanns nå andra barn med på båten. För det var varmt och höll inte tidtabellen alls. 
Men jag tror båtfärden får bli ett eget inlägg. Detta handlar bara om vackra Gili Air.




För vackert det är det här och stränderna betydligt bättre än på Bali. Fast nog såg man skräp här också, men inte alls lika mycket.




Gili öarna består av tre olika öar, och de ligger till nordost om Bali. Gili air är den som ligger närmast Lombok och längst bort från Bali. Den här ön är ingen partyö, vill man ha fest skall man söka sig till Gili Trawangan. Men den är heller inte lika "tråkig" som ön i mitten, Gili Meno. Gili air är den som är mest barnvänlig om jag förstått rätt. Fast inte såg man många barn här heller, mest yngre vuxna.
Här finns heller inga stora hotellkomplex utan boendet består av mysiga bungalows. Inga bilar finns heller, eftersom motorfordon är förbjudna, så öns taxi är häst och kärra. En upplevelse i sig det också.

Vårt boende låg 1,5 km från hamnen (längs väg) så vi tog kärra. Colin tyckte det var super.




Ön är ju inte stor, knappt 1km lång ens. Man traskar enkelt runt den på nån timme. Men cykel är kanske det vanligaste färdmedlet här och varje boende har cyklar att låna ut.




För att komma till vårt boende åkte man både på vägar och på stigar och till sist skulle man sneda över ett fält med kor. 




Vårt boende var precis så mysigt som det såg ut på bild och personalen så vänliga. Men det får också bli ett eget inlägg.

Restauranger fanns på rad längs stranden. Vi valde att äta riktigt  på stranden och se på solnedgången.
Helt perfekt!

 


Lugnt och skönt, så länge vissa har underhållning med. En iPad framför näsan på var o en och mamma får njuta av solnedgången. Ibland så!




Ta det lugnt och bara vara! För på Gili öarna finns det inte så mycket annat att göra! Hit kommer man för att slappna av. Och hit hade jag gärna åkt på nytt. Hade jag gjort Bali på nytt hade jag kört med öarna istället.





Kommentarer

Populära inlägg