Reservera eller inte, hur gör du?


Alla som varit till "södern" vet ju hur det fungerar. De som vill ha de bästa platserna vid poolen reserverar solstolar tidigt från morgonen. Annars blir man lätt utan! Eller åtminstone så hamnar man långt från poolen eller havet. Men är det rätt att man reserverar en plats mitt i natten o sen inte använder sin plats förrän nångång på eftermiddagen?!


För sånt ser man ju på alla hotell, nån tant som spenderat hela dagen på shopping eller nån utflykt o sen när hon kommer tillbaka till hotellet sent på eftermiddagen så traskar hon till poolkanten till de bästa platserna, där hon redan tidigt på morgonen reserverat en plats åt sig, o slänger sig ner för en halv timme. Hon använde alltså sin reservarade stol en halv timme den dagen, medan nån annan kanske blev utan stol. Nej, sånt tycker jag inte är rätt. Men tyvärr så ser man sånt på precis alla hotell i alla länder. De bästa platserna reserveras mitt i natten!

Lite bättre är det ju på såna hotell där dom plockar ihop stolarna till kvällen, då kan man ju åtminstone inte reservera en plats redan kvällen innan. Men då är det ju bara att stiga upp tidigt, gå o slänga sin handduk o sen gå tillbaka o sova. Om man orkar hålla på med sånt.

Hur duktig är jag själv då? Skäms lite! Skulle så gärna säga att jag hör till dem som aldrig ens skulle tänka tanken på att reservera solstolar. Men tyvärr så är det nog inte så. Men vi är oftast så många, så vill vi vara på samma ställe så måste man reservera. Så nån får alltid i uppgift att springa ner till poolen eller stranden strax innan frukost o dra stolar till bra platser o slänga handdukar över dem. Men, måste ju försvara oss, så går vi också till poolen/stranden strax efter frukosten o inte först mitt på dagen. Så oftast är vi ju ändå först av alla där.




Men så tycker jag inte att man alltid behöver ha en stol. Kommer man sent på eftermiddagen en sväng till poolen så kan man bra vara utan också. Barnen är ju oftast bara i poolen o själv får man ju också vara det i såfall. Så då behöver man ingen stol eller max en för att lägga sina saker på. O på stranden kan man bra sitta på sin handduk!




På större campingplatser med pool fungerar det precis på samma sätt. Folk reserverar platser! Men då måste jag säga att vi har varit duktiga. Tror aldrig vi reserverat en plats o gått därifrån. Fast vi är ju oftast uppe med tuppen, så vi hinner nog alltid få platser utan reservering också!


Kommentarer

  1. Är nog lite skadad av att inte längre riktigt åka till de hotellen där det behövs reserveras. För jag är väldigt anti allt sånt och det kryper nästan i mig när jag ser hur desperata folk blir. Ofta går det ju jättebra att sitta på poolkanten eller för den delen dela på en stol....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tror nog att det för vår del också kommer att räcka ett tag innen vi åker till ett sånt hotell igen. Fast nästa gång blir det ju villa o jag vet att det bara finns ett visst antal solstolar där, inte åt alla 12. Så får se hur tidigt man måste gå upp då för att reservera en plats åt sig! He he!

      Radera
  2. Vi reserverar aldrig solstolar, men det kan bero på att vi är lite för snåla för att hyra dem (bor sällan på hotell där det ingår). Så för oss är det oftast handduk i sanden som gäller ;) (Och eftersom vi inte reser med barn så blir det inte så ofta pool)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan bättre med ställen där man måste betala för dem, där finns det ofta bra platser kvar alla tider på dagen! Men vi fungerar nog lite så också, att måste man betala så sitter vi i sanden!

      Radera
  3. Jag har aldrig reserverat en solstol tror jag, fast har inte hängt så mycket i hotellpooler heller, har mest blivit stranden, och där hyr jag sällan solstol :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg