Sommar planering

Sitter o planerar inför sommarens husbilsresa. Ännu är det Norge som är huvudmålet, men nu tänker vi mera södra delen av landet. Först var det bara norra delen, men nu har gubben ändrat sig (det var ju han som skulle få bestämma i år). Var ju inte sen med att hoppa på idén själv heller, eftersom jag nu egentligen inte ville till norra Norge. Så nu är det södra Norge. Det brukar bli så med honom, desto kallare det blir under vintern desto längre ner i Europa vill han på sommaren :). Fast i sommar skulle det ju bli en kortare resa, typ 2 veckor, o då får man nog glömma södra Europa.

Så nu funderar vi på en sån här rutt! I stora drag så! Skulle vara en passande sträcka för 2 (kanske 3) veckor! Fast det är ju långt till juli ännu, så vi hinner ändra oss många gånger om! Vi hade lite tänkt om man skulle ha gjort en avstickare till Gotland först. Men det hinner vi nog inte o så blir det så himla dyrt med alla färjor också.


Finns en hel del i södra Norge som vi inte ännu sett. Runt Bergen trakten blev det besökt en hel del ställen under halvåret som jag var där o studerade. Studerar man geologi så blir det många exkursioner till fina platser. O gubben har ju jobbat på flera olika platser här. Men bland annat Trollstigen, Geirangerfjorden o Preikestolen har vi ännu osett. Alltså de viktigaste! 
Kan tänka mig att Trollstigen inte är en så super bra idé med barn som lätt blir åksjuka. Men men, vi får ta pauser ofta!

bild lånad!

Gubben föreslog Preikestolen.... mitt svar var dock ALDRIG, har du träffat vår mellersta son! Han är snabb o precis överallt. Jag kan riktigt se framför mig hur de börjar knuffa varandra vid kanten. Så är det ju nästan 4 km att gå också från parkeringen. Egentligen inte så långt o lätt kunde de gå den sträckan, OM de VILLE alltså. Men sen började jag läsa på lite o kanske om man mutar dem, bär Colin i bärselen o binder fast Kevin...då kunde det gå. Nån som varit upp dit?? Ska man ta med barnen? Ja det går ju inte riktigt att lämna dem i bilen heller förstås! Men jag kunde ju gå ensam o lämna gubben med dem i bilen. Går han nog aldrig med på förstås :)!

Många vackra städer finns det ju här också. Bergen o Oslo har vi sett så dem behöver vi inte besöka men Stavanger lär ju vara en vacker stad! Vad skall man annat besöka?

Kommentarer

  1. Hej.Ta inte med barnen till Predikstolen...de orkar inte.Vi gick med en 10 månaders kille i bärsele. Regnigt,halt,kedjor att hålla i så att man inte ramlar.Helt slut efteråt. Ps. Stanna vid Kragerö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att de äldre skulle orka gå, de är 8 o nästan 6 år. Fast gnälla skulle de nog. O den minste skulle vara just 10 månader då, så det beror nog mycket på hur bra han trivs i bärselen. O vädret spelar säkert en stor roll också på hur alla orkar.

      Radera
    2. Ja o Kragerö ser vackert ut. Kan nog bli en stop där!

      Radera
  2. Häftig resa! Vi kommer följa med på bloggen! Men jag förstår absolut din osäkerhet med Preikestolen. Jag avskyr när människor går nära kanten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som geolog så ser jag bara sprickorna o jag kommer så inte att gå ut på den o ingen av barnen heller. Men titta från "säker" berggrund kanske!

      Radera
  3. Åh, vilken drömresa! Jag och min kompis Lisa har precis pratat om Norge i ett av podcastavsnitten som kommer framöver i Att resa-podden. Vi drömmer båda om att semestra i just Norge inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har rest en hel del Norge redan men just den här delen av landet är ännu till stora delar osett för oss!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg