Vaccin inför resan

Resfebern stiger o på samma gång blir jag mer o mer ängslig. Är det nu riktigt klokt att resa till Kuba med en 6 månaders!? Han hinner ju inte ens få alla vaccinationer. Mässling kommer ju först vid 12 månader, men rekommenderas för barn från 6 månader om man skall resa utomlands.

"Till barn som ska resa utomlands rekommenderas MPR-vaccination från och med 6 månader. Det rekommenderas att man vaccinerar, trots att skyddet av en vaccinering före 11 månaders ålder kan vara bristfälligt" (THL).

Fast när jag frågade om vaccinen så var rådgivningstanten nog av den åsikten att han hinner inte få den. Han blir ju 6 månader först tredje resedagen. Undrar om man faktiskt inte kan ge den en vecka innan han fyller 6 månader?! Vet nån? Tror jag skall rådfråga en läkare om det.

Inga obligatoriska vaccin krävs egentligen för Kuba, men de vanliga skall man ju annars också ha. Så rekommenderas hepatit A o B, men det gör de ju för alla länder nästan. Dem kan man inte heller ta förrän man är 1 år. Nå han skall ju inte äta nått annat än det som vi har med hemifrån, så det skall nog gå bra. Tur att vi är så många som åker så kan man dela upp maten lite. Alla får lite extra i sin väska!

När vi åkte till Dominikanska när Romeo var liten hade vi 17kg med mat o dricka med åt honom. Som tur var vi många som åkte också då. O allt gick åt o pojken var frisk o glad hela resan. Klart allt gick åt, hade ju räknat ut det väldigt noggrant vad som behövdes o plus en dag om nått hade hänt o vi inte kommit oss hem som beräknat. Men det såg ju nog mycket ut, vilket vissa medresenärer också tyckte o skrattande konstaterade att jag överdrev nog mängden lite. Men maten var slut när vi åkte hem, precis som räknat! Så där fick de!
Nu är det lite svårare att räkna ut hur mycket som behövs. Colin äter ju mer o mer fast föda varje vecka o nya måltider plockas in. Så nu får man vänta till strax före resan före man vet exakt vad som behövs med. Vilket gör mig tokig, eftersom jag helst hade velat ha allt klart o köpt nu!



Kommentarer

  1. Kan bara undra, varför man vill resa så långt med en 6-månaders baby?
    Och vaccinationer ...

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att vi tycker om att resa o tror inte att babyn tar nån skada av det! Varför skulle man inte resa med en baby? Varför skulle inte han också få delta i vår familjesemester tillsammans med sin familj, sin mormor o morfar o sina mostrar?
      O vad du menar med "och vaccinationer..." förstår jag inte? Att vaccinera sina barn o sig själv är ju en självklarhet!

      Radera
    2. Men alla har ju rätt till sin åsikt! O roligt att du läser min blogg! :)

      Radera
  2. Apropå matpackningen till bebis, har du hört talas om Kit4Kids? Förvisso finnsen risk att de inte kan leverera till just Kuba, där är säkert lite speciella restriktioner ...
    Jag har rest med barn sedan de var tre månader. Dock till mer "lättillgängliga" och välbekanta destinationer (Mallorca resp. Thailand). Där har det känns OK att "bara hänga vid stranden" och göra enkla små utflykter. Jag vill gärna till Kuba! Men då vill jag UPPLEVA Kuba (ett besök i Havanna är ett måste, "annars har du inte varit i Kuba", brukar det sägas), och det yngsta barnet (5,5 år) är först nu hyfsat redo att göra.
    Om du är orolig för vaccinationer, har du stämt av med BVC?
    Trevlig resa!
    Bästa hälsningar,
    Rosita
    Www.rositareser.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, känner nog till Kit4kids, men tyckte det lät lite dyrt. O så är vi 13 personer som åker så när alla hjälps åt så får vi nog ändå med all mat åt honom. O du har helt rätt, en 6 månaders är helt på tok för lite för att uppleva Kuba. Detta är nått som vi många gånger pratat om med min man, att man kanske borde lämna vissa destinationer tills barnen är större. Men det finns ju så mycket som man vill se o uppleva o lämnar man allt till SEN så kanske man inte hinner med det alls. Vi har nog tänkt besöka Havanna, men det blir såklart på barnens villkor. Så finns det en del grottor o sånt som jag vill se o gubben vill o fiska men då kan man ju turas om att stanna på hotellet med minstingen.
      Vaccinationerna kommer han att hinna få (sålänge han hålls frisk) så det behöver jag inte oroa mig för mera. Skrev ett inlägg om detta högre upp om det intresserar.
      Roligt att du hittade min blogg!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg