Två vackra öar


Ja nu kan man väl snart kalla det vårvinter, det är ju ändå februari, vilket betyder att många just nu är eller snart skall åka iväg på sin vinterresa! Så också vi. Men nu är också tiden att planera inför sommaren och sommarens semester! Då är det Medelhavet som gäller för väldigt många, för de flesta kan man kanske säga.




Vi har som de senaste sju åren INTE planerat en caravantrip, utan vi kommer att köra flyg, hyrbil och villa på Gozo och Malta. Dessa två eftersom det är platser vi inte ännu besökt och för att jag tror att de fyller mina krav på vackra gamla städer och fin natur, ja och bra badmöjlighet för resten av familjen, då är vi alla nöjda. Och vet ni vad, det finns dessutom en Playmobilpark på Malta! Åttonde året i rad blir det Playmobiler! 

Så det är vad vi skall göra, men detta inlägg skulle handla om att rekommendera nått inför sommaren och eftersom jag brukar avstå från att rekommendera nått jag aldrig besökt så kommer här två av mina favorit öar som jag redan besökt: 



1. Sardinien



Överlägset nr 1. skulle jag nästan säga! Varför? Jo pga stränderna. Vi åkte ju runt med husbil och stannar aldrig nå många nätter på samma plats, vilket betyder att vi ser många olika stränder. Och ingen var direkt dålig. Härligt långa sandstränder så långt ögat kan se, eller små fina sandstränder mellan vackra klippor. Stränderna är annars nått som vi blir besvikna på så ofta. Men inte här. Det blev bara ett helt magiskt "Vau" varje gång man kom ner till en ny strand. Skall man gnälla på nått så kan det ju vara vågorna, de var stora på ganska många platser. Vilket förstås var nått de äldre pojkarna (8-10 år) älskade men som gjorde att 3-åringen mest fick springa omkring på stranden. 
Vill man inte bara hänga på stranden så finns här otaliga små vackra byar och städer att besöka. Massvis med historia och naturupplevelser också. 

Bosa

Länkar till tidigare inlägg om Sardininen: 







2.Korsika



Ja vi flyttar oss inte långt, bara till grann ön. Till vackra lite vildare Korsika. Här kan man uppleva otrolig natur, bergen är helt annorlunda än på den lite plattare grann ön. Här fick man hålla tungan rätt i munnen när man rattade husbilen på serpentinvägarna uppe i bergen. Men det är nog värt det för här upp i bergen hittar vi det som av många kallas Europas vackraste väg. 
Vackra gamla städer finns det gott om här också! Bonifacio är ju helt klart i egen klass!
Men sen blev vi lite besvikna på stränderna, de var för det mesta inget speciellt. Men också här fanns det undantag, men till dem fick man jobba lite för att komma fram till. 

Bonifacio


Länkar till några tidigare inlägg:






Ja hade tänkt göra detta till ett top 5 inlägg, men konstaterade att Europa är så full av magiska platser att jag inte kan välja. Men av de öar som vi besökt, så är dessa helt klart Top 2. Men sen har jag aldrig varit till Mallorca eller Menorca heller, men nog många andra. 


Kommentarer

  1. Ser så fint ut! Fick riktigt lust att åka till Korsika eller Sardinien nu <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen två öar värda att besöka. Jag gillade båda! :)

      Radera
  2. Håller med! Älskar Korsika och Sardinien :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg