Var har ni djuren när ni är borta så mycket?


Jag älskar djur och har alltid gjort det. Fick gnällt till mig mitt första djur nångång i tidig lågstadieålder, en kattunge. Som sen fick ungar och så hade vi två katter en tid. Sen två kaniner, sen en hund, sen ett marsvin, sen en persisk kisse och efter det flyttade jag hemifrån. Som vuxen har jag haft 3 hundar, fyra chinchillor, två katter, två kaniner.


Dessa två har växt upp tillsammans!

Så våra barn har aldrig haft nå större problem med att skaffa sig djur. De har växt upp med djur i familjen. Och de har aldrig behövt använda månader till att gnälla som jag fick. För de har en mamma som inte brukar vara så svår övertalad om det är ett djur som hon själv också vill ha. Men försöker de med nå fiskar eller ödlor så blir det nog ett nej. För jag vet ju att fast de lovar ta hand om djuret själv, så är det ju jag som i slut ändan får göra det och det passar mig bra så länge jag gillar djuret.

Dessa var ganska lustiga varelser. Tyvärr så med två små barn så blev det för lite tid över för dem och jag valde att sälja bort dem.

I dagens läge har vi en hund, två katter och en kanin. Den blivande 8-åringen har bett om en egen kisse till födelsedagen, så det kanske kommer en katt till i huset ännu i höst.

Så när man under en hel sommar är hemma 20 dagar så blir det ju lite pysslande för att få det och gå ihop. Många extra km som behöver köras för att mata djuren under villatiden eller för att föra och hämta hem dem efter resor. Nästa sommar kommer nog pupun och få en bur till villan också, så slipper vi köra hem varje dag. 

Hunden den följer ju med i husbilen så länge som det handlar om kortare resor. Vill inte ha henne med ut i Europa ännu eftersom jag tycker jag har fullt upp med att hålla reda på 3 barn och en hund ännu hade varit för mycket. Varmt skulle hon ha och tråkigt att sitta i bilen och vänta. Och så trivs hon de veckorna mycket bättre hemma hos min syster också. Blir ompysslad och skrapad och får sova i sängen. Ja, hon är helt bortskämd varje gång hon kommer hem från sin semester.

Katterna de trivs bäst hemma. Nån sommar har de bott hos mina föräldrar men de trivdes inte så bra på ett nytt ställe. Sen har vi haft min syster och bo hos oss under sommaren nått år också. Vilket var absolut det bästa och enklaste alternativet när ingen behövde köras nånstans. 

Så det är ett pysslande och utan vår hjälpsamma familj och vänner, kollegor, grannar så hade det ju inte gått ens så här lätt att resa bort. När man riktigt börjar tänka efter så är det ganska många personer som under de senaste 15 åren har fått rycka in och hjälpa till med våra djur. 

Vissa kanske hade tyckt att "kan ni inte stanna hemma, så borde ni inte ha djur!" Men på riktigt så är vi ju ändå hemma 3/4 av året och ett hem utan djur hade varit ganska tråkigt under de månaderna. Lägger därför gärna lite tid på att skaffa djurskötare och betalar oftast också åt skötarna. Skulle inte kännas rätt annars.

Så svart på frågan i rubriken skulle nog egentligen vara: lite här och där! Ibland är en i Vasa, en i Karleby och en i granngården. Ibland är de alla hemma! Det blir olika varje gång, men huvudsaken är att alla mår bra. 

Så visst utan djur hade det varit så mycket lättare och billigare att resa bort. Men livet hade nog varit så mycket tråkigare!


"Visst var det just här som jag fick sova?!"


Kommentarer

Populära inlägg