Hösten är här


Regnet som smattrar, luften som blir kallare, dimmiga mornar, tjockare kläder får plockas fram, nya saker får göras och planeras. 
Nu är den nog på riktigt här, årstiden som jag gillar bäst!
Hösten!



Gillar sommaren, är helt förtjust i jultiden, men hösten, det är nått extra med den. När man får slänga de tunna sommar kläderna in i hörnet av garderoben och plocka fram de tjocka tröjorna och sockorna igen. När man igen kan tända en brasa i spisen. När de vackra höstfärgerna infinner sig och de flesta krypen försvinner från gården (älgflugorna hittar sällan till vår gård). De härliga krispiga mornarna när man får köra genom ett mystiskt dimmigt landskap. MI:s kaländer med nya kurser för hösten. Ja förhösten är fin! 




Hösten är mera en nystart för mig än vad nyår är. De senaste dagarna har gått åt till att planera och fixa. Kevin var den som först började på nått nytt. Han började en ny hobby igårkväll och det betyder att han kommer att behöva köras 90 km den kvällen varje vecka. När flickan i dörren igår konstaterade "föräldrafrizon" så blev jag först lite häpen och undrade hur detta skulle gå. Hade tänkt att jag kan sitta i ett hörn och titta på, slö surfa lite i en timme. Men han är ju stor, 8 år, och han hade förstås inga problem att bli kvar utan mamma och tyckte det var så roligt. Kanske mera mamma som hade velat se vad allt handlar om också. Men nu får jag nöja mig med att jag får en timme träningstid till i veckan, i.o.m. att mitt gym ligger strax bredvid. Så Hip hop för pojken och gym för mamma på onsdagskvällar i höst!




Vårt hem gillar också hösten. Eller åtminstone ser det mera ut som ett hem där nån bor då. Ja den här sommaren har nog ingen egentligen bott här heller, räknade till ungefär lite på 10 dagar som vi varit hemma. Inga vackra sommarblommor har prytt vår terrass och växthuset ekar tomt på växter. Onödigt att plantera sånt som bara är till problem och extra jobb för grannen. För nån måste ju vattna dem. 
Men nu finns det blommor. Ja inget överdrivet, vi har två på terrassen. Men inomhus efter höstens första kalas finns det blommor i alla rum. Och när det också råkar vara städat, när blivande dagistanten kom på besök, så då måste man passa på och ta bilder. 




Den här hösten skall handla om välmående. Att ta lite tid åt sig själv också. Att allt inte skall handla om barnen. Vi finns också!
Dessa långa dagar, tidiga mornar, jobba mitt i natten, det kör slut på oss båda. Som tur så börjar dagis för minstingen om en vecka och vi får lite bättre dagar. 
Tidiga mornar är det nog ingen som kommer att sluta med, eftersom vi båda gillar att börja tidigt. Men inte varje morgon och inte 2 på natten. 

Ändring måste det bli, hur det än blir, så blir det bra till slut!




"There`s something about 
Autumn that wakes up our senses 
and reminds us to live!"




Kommentarer

Populära inlägg