En morgon - en timme



Regnet smattrar så där mysigt på husbilstaket medan solen håller på och går upp över havet. Ja båda fina på samma gång denna morgon.


Har en hemmajobb dag och borde egentligen gå igenom sprick-data, men gör detta istället. Tankarna var inte riktigt i södra finlands berggrund, så jag gav upp och tog en paus för detta. Men egentligen så är jag hungrig och tankarna går mest i banan "vad kunde jag äta som inte väckte barnen?" De sover ju bara nån meter ifrån och man vill ju att de sover så länge som möjligt. Så de tre chips påsarna som ropar så lockande bredvid mig är helt omöjliga. Likaså att försöka sig på att koka kaffe. Så får väl bara sitta här då. En stund åtminstone.




Nu smattrar det inte längre bara mysigt utan spiller ner. Ingen sol nu mera. Och jäklar, takluckan ovanför min och två av pojkarnas säng är öppen. Ingen chans att få den stängd utan att väcka upp nån av dem. Bara att klättra upp och fixa.




Puh, den äldre bara rörde lite oroligt på sig i sömnen. Nu får det regna bäst det vill. Älskar regn! Bara man ännu hade den där kaffekoppen också. Undrar om man vågade göra ett försök?!

Nu dränker regnet all annat ljud. Nu blir det kaffe!




Jaha, gubben hade förstås lämnat allt odiskat när han åkte till jobbet i natt. Ja jag vet, våra arbetstider är inte helt kloka för tillfället. Men bara den här månaden kvar av sommaren och sen blir det lite mera normalt när dagis också börjar. Tidiga mornar då också, som vanligt, men ingen skall behöva jobba på natten.
Ja kaffekannan var odiskad, bara att gå ut i regnet och hälla ur den då. Inte längre så mysigt med regn!

Egentligen borde jag ha varit uppe för två timmar sen. Klockan ringde 4. Då hade det gett mig ungefär 4 timmar jobb innan barnen vaknade. Halva dagen alltså. Bra plan och fungerar nog för det mesta. Dock inte idag. Lyckades få mig själv upp ur sängen strax före 6. Om man har klockan och snooza med 10 minuters mellanrum så blir det några tryck på telefonen innan man kom sig upp denna morgon.
Hmm, en sånn här morgon det här. Blir ett längre kvällspass istället då.

Nu rör det sig oroväckande från ovan sängen. Hoppas, hoppas han somnar om. Nej, nu hörs det "mamma, kaalt, mamma kaaalt!" Jaha, det vara bara täcket som hade försvunnit!
Nu är det lugnt igen!

Vi har choklad i kylen. Hmm, den för absolut inte mycket ljud att öppna! Men det är barnens choklad... nån bit saknar de knappast...

Jaha det var den mycket produktiva timmen ur jobbsynpunkt...

Nu styrkt av kaffe och choklad skall jag ge metrotunnelns sprickor en ny chans.

Och nu slutade det regna också. Blir nog en fin dag idag också!


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg