TBT - KotorBay o Kotor

Denna torsdag förflyttar vi oss tillbaka till Montenegro o vackra Kotorbukten!

Sommaren 2014 tog vi oss genom Kroatien till Montengro o därifrån vidare ner till Grekland med husbilen. Montenegro o speciellt Kotorbukten var ett så otroligt vackert område, med sina fjordar, härliga små byar o vänliga människor. De människor vi träffade pratade jätte bra engelska o landet har euron som valuta! Så för oss kändes det som ett mycket enkelt land att semestra i! Bara synd att vi hade så lite tid den gången. Hade kanske nog stannat längre om vi hittat en bra camping. Men alla vi körde förbi var bara tänkta för tält, små bakgårdar, o med husbil hade man nog knappt kommit in. Troligen finns det större campingar också, men vi var dåligt förberedda den gången o hittade inga.

Att ta sig fram runt bukten med en större bil var inte så lätt. Genom mängder av små mysiga byar går vägen o på flera ställen önskade man innerligt att man inte skulle möta nån. Gjorde man det så fick en backa! Fick vi nog göra ett antal gånger! Men fram kommer man. Vi körde inte runt hela bukten utan tog en färja över till andra sidan nånstans på mitten. Egentligen bara för att man kunde o för att barnen tyckte det var en rolig greij. Tror det kostade typ 10€ o man sparade ju nog ganska många kms körning.

Ännu i mitten av juni var det ganska dåligt med ställen öppna här. Vi hade hoppats på pizza när vi stannade här för att bada. Men alla matställen längs stranden var stängda o vi fick besked om att de inte öppnat ännu för säsongen. Så vi fick nöja oss med pasta fixad i husbilen istället!

Så det blev egentligen bara tre dagar för hela Montenegro. På tok för lite! Måste åtgärdas nån sommar o på samma gång mera Albanien o mycket Bosnien som vi helt missade senast! Albanien körde vi bara igenom, regnade den dagen så vårt första intryck av Albanien blev inget vidare. Efter att ha läst flera blogginlägg om härliga platser där så har vi konstaterat att landet behöver en ny chans att imponera på oss.

Men Kotorbukten o den mysiga staden Kotor lyckades verkligen imponera! Staden med sina mysiga små gränder o goda glass var som gjord för en fin dag!

Från staden går det en mur som man kan följa upp på berget o därifrån skall utsikten vara otrolig. Vi tittade på starten, men med Dubrovniks mur i färskt minne så lyckades jag inte övertyga de manliga i familjen om att de nog vill klättra upp dit. Men nästa gång skall jag upp, om jag så måste göra det ensam!