Jobb, familj, bloggande - hur hinner man?


"Time is what we want most, 
but what we use worst" 
William Penn


Fick en fråga här om dagen om mina tankar om att kombinera jobb, familjen o bloggandet. Alla dessa tre kräver ju sin tid varje dag. Jennifer Sandström bloggade om samma tema för en tid sen. Om hur krävande det kan vara att göra tid för allt.

Men först skall vi reda ut en annan sak som jag vet att många undrar. Varför bloggar man alls? 
Alla som bloggar har säkert olika svar på detta, men jag gör det bara för att jag tycker att det är roligt. För att man faktiskt tro det eller ej, lär känna en hel del nya människor genom bloggandet. Nya intressant, inspirerande människor som gillar samma sak som man själv. I mitt fall resa o blogga! Att blogga är mitt fritidsintresse. Så istället för att slöa framför tv:n blir det datorn o blogg.

Men hur hinner man? Tror att det i grund o botten alltid handlar om att prioritera! Att hitta den rytm som passar en själv. För min del finns det bara en tid på dygnet när det finns tid för bloggandet. Det är när minstingen sover. Så mellan 21.00 och 6.30 ungefär! Kanske några timmar mitt på dagen när han sover också, o då bara på veckosluten eftersom jag ju jobbar om dagarna nuförtiden o bara om inte de äldre barnen vill göra nått. Barnen o tid med dem kommer först! O hej, det finns ju massor av timmar mellan 9 på kvällen o morgonen, eller hur!?

I teorin går det så, barnen först, o det strävar man ju till. Men visst händer det sig att man finner sig sittande mitt bland leksakerna o lekande barn med telefonen i högsta hugg o i tankarna långt borta på väg på nått nytt äventyr. Att följa andra bloggares resor är också roligt! Att blogga själv medan man har hand om en livlig 1-åring fungerar ju inte, men att snabbt läsa ett nytt inlägg som dök upp på facebook är ju en annan sak. 

Så som med vilken hobby som helst handlar det ju mest om att göra tid åt sig. Jag har valt att inte ta bort nån tid från kvällen, tid bort från barnen. Speciellt när man jobbar dagtid så känns det extra viktigt att få spendera alla timmar om kvällen med dem. Det är ju ändå väldigt få timmar man har! Men det betyder då att allt eget skall ske under natten o tidig morgon, inte bara bloggandet utan träning också. Som tur är man en morgonmänniska! Uppe med tuppen har aldrig varit nått problem för mig o klockan ringer varje dag senast 5.00. Hellre upp tidigt än vaken sent på kvällen! Men ibland blir det ju båda två...





Kommentarer

  1. Ja, allt handlar om prioriteringar! Bloggen ger mig SÅ mycket - och är värd alla timmars slit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hade det inte varit roligt så hade man ju inte hållit på med det!

      Radera
  2. Visst är det en prioritering. Om det inte är roligt lär man inte prioritera det... Jag gillar mer att hänga vid datorn än vid teven...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar nog datorn numera jag också eller iPaden, den senare är lättare att ha med sig när man nattar ungarna eller annat! Perfekt tid att läsa bloggar när man väntar att de skall somna!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg