Semester i Finland - min lista


Semester i Finland, kan ju vara helt ok eller t.o.m. super roligt, åtminstone så försöker jag intala mig själv detta. Den här listan om semesterrelaterade frågor har cirkulerat bland resebloggare en tid och min första tanke när jag såg den var "jag kan inte fylla i den här, vi semestrar ju aldrig i Finland". Men nåjaa, jag skall göra ett försök i allafall. 




Den här listan för finskades av lifeisajourney.fi, den kan också hittas hos mariasmemoarer.com och lisette.fi. Ursprungligen så kommer den från letsgoexplore.se som en Sverige version. 


1. Min favoritplats i Finland

Vår ö, skulle jag nog säga! Kan dock hända att när arbetslägret kommer igång på riktigt så byter jag åsikt om detta. Men nu känns det bara super härligt med havet, alla fåglarna och lugnet.
Sommarstugan är nog många finländares favoritplats under sommaren och därmed så finns det över en halv miljon sommarstugor i vårt land. 

Ja som ni ser, lånar bilderna från försäljnings annonsen.

2. Ett ställe jag inte vill resa tillbaka till

Jaa, man har ju i jobb övernattat på diverse sunkiga hotell i små byar i det här landet, så alla dem kan jag nog skippa. 


3. Bästa utsiktsplatsen i Finland

Nån högre klippa i skärgården med utsikt över havet. I jobb snubblar man ibland över riktiga guldkorn.


4. Mitt bästa loppisställe i Finland

Loppisracen på sommaren, de har en tendes att vara de bästa. Brukar finnas en till varje helg under sommaren, men i år blir de ju knappast av. Loppisrace i Neristan i Karleby besöker jag varje år. Där bland de gamla husen brukar man hitta såna fynd som jag gillar.




5. Jag drömmer om att resa till

Hangö, Borgå, dessa små sommarstäder skulle jag gärna besöka. Suomenlinna, har jag länge försökt få tid att besöka, men kommer mig aldrig ut dit. Och en övernattning i en sånn där glasiglu hade också varit helt ok, helst med vackra norrsken ovanför förstås.


6. Mitt lyckligaste barndomsminne från en resa i Finland

Kommer ihåg några road trips och besök av släktingar, men också här är nog de bästa semesterminnena från resor som går ut ur landet. 


7. Min bästa sommardrink och drinkställe

En spritzer, vit eller rött vin blandat med vilken läsk som finns i kylskåpet och var som helst man får vara i lugn o ro.
Men oftast så blir det bara en kaffe och lugn o ro är som vanligt bara nått man kan drömma om!



8. Finlands bästa hotellfrukost?

Tycker alla är ganska lika faktiskt. Alla brukar de var bra jämfört med mycket man ser utomlands, men ingen som hoppar upp som nå extra i mängden.

Seurahuone Helsinki har åtminstone en av de vackraste frukostsalarna

9. Finlands bästa hotellupplevelse?

Mina flesta hotellupplevelser är nog från huvudstaden och från jobbresor. Och det finns helt ok hotell både i centrum av Helsingfors och i Esbo. 
Glo Hotel Art var ett speciellt hotell som jag besökte förra året.

Testade några hotell under sommaren förra året och här kan man läsa mera om dem. 


10. Sötaste staden i Finland?

Åbo är nog min stad, men vet inte om man kan kalla den söt. Nådendal är ganska söt tycker jag. 
Men så kan jag tycka att Neristan i Karleby också är ganska söt. Hade det inte varit för ett behov av stor gård så hade jag gärna bott där.


11. Skog, hav eller fjäll?

Självklart Hav!
Bara älskar havet!

Vattajanniemis stränder

12. Bästa tågresan genom Finland?

Har åkt tåg i massor genom åren och skulle nog säga att en bra tågresa är en sånn som kommer fram i tid! Annars är tågresorna nog inte så speciella, utan ett sätt att ta sig fram utan att behöva köra själv.




13. Hit åker jag helst på roadtrip

Om jag åker på roadtrip i Finland så är det oftast för att besöka Ikea. Eller till Åland för att besöka min syster.
Våra andra road trips går ju alltid raka vägen ut ur landet...
Men kanske insjö Finland om jag skulle ge mig iväg på en roadtrip i landet.


14. Bästa bok om att resa i Finland

Har aldrig läst nån sånn, vad jag kommer ihåg. Kanske man borde göra det, för att få lite inspiration till kommande sommar.


15. Saimen eller Päijänne?

Saimen, har typ semestrat där som liten en gång. 


16. Helsingfors, Tammerfors eller Åbo?

Inte svårt, Åbo alla gånger! Bodde ju där under studietiden, så Åbo kommer alltid att vara ett andra hem för mig. Men Helsingfors har nog sina bra punkter den också.



17. Favoriten bland finska nationalparker?

Finns inte många besökta såna på min lista, men Oulanka nationalpark är ju fin med sin Pikku Karhunkierros.



18. En finsk restaurang jag ständigt återkommer till

Vi äter mycket sällan på restaurang, så nej, har ingen sånn.
Eller nåjaa är man i Esbo så är Fat Lizard helt ok. Har åtminstone alltid fått jätte bra mat där.




19. Finlands mest romantiska plats?

Beror nog på sällskapet. Men kanske en klippa vid havet i solnedgången, med lagom vind så att krypen hålls borta.


20. Finsk semestermat

Grillkorv! Och allt annat som man kan grilla!



21. En måste-aktivitet i semester-Finland sommartid

Bada bastu och doppa sig!

Första doppet på skolavslutning förra året

22. Här firar jag helst midsommarafton, påskafton och julafton
Midsommar: Har inte firat midsommar i landet på 8 år. Men nu när man måste och vi har villan, så villan.
Påsk: Hemma 
Julafton: Hemma


23. Saker jag saknar med Finland när jag är utomlands

Rågbröd och det att allt fungerar som man är van vid. Eller ja att allt fungerar kort och gott.


24. En underskattad finsk destination

Jag vet att jag själv underskattar hela landet. Uppskattar tryggheten och allt bra med att bo här men som semesterplats så väljer helst nått annat. Men det beror nog mycket på att jag vill uppleva nya saker på semestern och då behöver man ju söka sig bort. Och så är det väldigt dyrt att semestra i vårt land också, man får oftast mera för pengen nån annastans. 



Kommentarer

Populära inlägg