Renovering - en makeover av villa nr 1

Jag älskar gamla hus och därför är det inget konstigt med det att jag gillar den gamla villan på ön så mycket mera än den nya. Vad gör det att det är väldigt nött i kanterna och lite snett här och där, det är ju det som gör charmen! Charmen med det gamla!



Renoverings-fingrarna har kliat de senaste åren. Nått helt otroligt egentligen. Att igen få renovera nått väldigt gammalt och att få göra det på ett helt annat sätt än vi gjorde med vårt egentliga hus. Jag kan idag tycka att huset blev lite "förstört" eftersom vi egentligen gjorde ett nytt hus in i det gamla. Hade dagens jag fått bestämma så hade vi gjort väldigt annorlunda. 

I tankarna har jag ibland drömt om att få göra om och göra rätt så att säga. I den drömmen så köper jag en stor, röd bondgård, ja en sån där typisk vacker "låda". 


Privat bondgård i Östermark som beviljats bidrag för renovering.
Bild lånad från https://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/27/museer-och-kulturhistoriska-byggnader-far-bidrag


Men men, har egentligen inga tankar på att flytta så länge barnen är i lågstadieålder. Skolan på 200 m gångavstånd är ju det absolut bästa. Men så hade jag aldrig nån tanke på att flytta till den här byn heller, innan jag såg vårt nuvarande hus! Inte heller nån större tanke på att köpa villa, innan jag såg bilderna på ön. Så vem vet, man kan ju se vad som helst, när som helst...

Men tillsvidare så är det ju bra att vi köpte villan och där stod två små villor som väntade på renovering! Och den ena kan nästan räknas som gammal med sina ca 70 år. För det är ju den som passar så bra in på ön och i mina drömmar så river vi den nya (2001 byggda) villan och sätter upp ett riktigt gammalt större hus. Finns byggrätt också så för den delen hade det troligen gått att göra och vi tittade nog redan på nå stommar. Men så kommer vi ju till den delen som förstör de flesta planer, pengar. Bygga nytt, om så gammalt, finns inte i budjeten för de kommande åren. Men kanske sen, nån gång i framtiden. Sen när barnen vägrar att sova i en liten, en rums villa tillsammans med sina föräldrar. 

Men tills vidare så fixar vi upp de villor som finns. 

Och vi började med den gamla, förstås.  

Så här såg det ut när vi köpte det:




Ja träfärg i så stora mängder är ju inte riktigt jag. Fast jag nog under de senaste åren lite kommit bort från det vita. Men inte helt. Så vi tog förstås till vitt färg för tak och väggar. Men golvet det lät jag vara som det var. Den är vackert rödbrun och så där sliten som bara år av andvändning gör. En vägg-stump tog vi bort för att öppna upp mera och gjorde en ny, lite stabilare våningssäng i vrån bakom spisen. Det lilla köket gjorde vi om till förråd.


Terrassen blev ny, tyvärr, den gamla var bara för sönder och obrukbar eftersom den var så liten.


Bara med dessa relativt små förrändringar så blev ju skillnaden helt otrolig. 
Och under första maj helgen så drog vi elen och flyttade in. Så bara lite finputsande, inget nu byter vi tusen stockar och slänger upp skivor på väggar här inte. Det får och skall se gammalt ut!


Synd att täcka över de vackra golven, men de är lite kalla ännu så här års annars. 



De större pojkarna fick sin egen vrå med våningssäng. Tanken är att det i nått skede skall komma upp en gardin också. Som lite avskärmning från resten av villan. Tänkte först måla också sängen vit, men tror att den får vara som den är. 




Minstingen fick sin egen vrå han med. Sängen är den som de alla tre sovit i i nått skede och byrån är arvegods. Nå nya möbler köpte vi inte alls. Hittade en bokhylla på en facebook loppis och resten är saker och möbler som vi redan hade hemma. 




Ett stort förvaringsrum med hyllor från golv till tak finns nu där köket tidigare var. Ja den här delen är kanske inte så vacker precis, så överfull med saker som den är för tillfälle. Men den skall också få ett draperi till dörr i nått skede.




Tycker själv att det blev riktigt bra för det utrumme som fanns till förfogande. 



Kommentarer

Populära inlägg