Det är sommarlov


Ingen skolavslutningsfest, ingen blomstertid vid kyrkan, men trots det ett sommarlov!




Ja den här våren kommer att bli oförglömlig, det är då säkert. Eller man får hoppas att den blev helt olik alla andra år. För vi vill ju inte att detta nu, blir det nya normala!

Ja nån avslutningsfest blev det ju inte i år, inte i skolan och inte i dagis. Synd förstås för de är ju roliga och festliga och hör till. Colin kommer att byta dagis till hösten när han börjar 5-års gruppen, så för honom var fredagen den sista dagen i gamla dagis. 




Skolårets sista dag! Den går vanligen till så att skolbarnen samlas till gudstjänst där föräldrar får närvara. För det mesta bara ettornas föräldrar och några andra, har jag märkt. Men själv brukar jag sitta där, hellre det än stå utanför och vänta. 
För där ute där samlas sen många föräldrar. Detta eftersom hela skolan ännu samlas på trappan utanför klocktornet och sjunger den sista versen av Den blomstertid och efter det får alla klasser sina betyg på kyrkgården. 




Ja så brukar det vara, men i år fick de en streamad gudstjänst och betygen delades ut, sen samlades alla på skolgården och sjöng Den blomstertid. 

Jag hade först tänkt gå och titta, men sen så tänkte jag att det ju nog blir fel om det står en massa föräldrar och trängs på gården, så jag lät bli. Sen så hör vi ju hur "Den blomstertid" ekar från skolgården och så kan vi inte hålla oss, så vi går ändå. Tittar lite, från långt håll. 




Så i år, förhoppningstvist nått annat nästa år, men det viktigaste är ju att det blev sommarlov. 

Så nu är vi tillbaka till samma som för nån vecka sen. Barnen är hemma och man själv jobbar hemifrån. Med den skillnaden förstås att ingen behöver göra skoluppgifter och detta gör verkligen en stor skillnad. Jag har två jobbveckor kvar, blir en del fältjobb och då får vi hjälp av barnens farmor de dagarna och sen blir det tre semesterveckor för mig. Sen har gubben sina 4 semesterveckor och då kan jag jobba från villan och så är vi redan inne i augusti. 
Vi kommer att växla mellan hemma och villan precis hela sommaren. Ett packande hit och dit alltså, men det är man ju van vid. 

Men nu började vi sommarlovet med att åka ut till villan i ett par dagar. 
Hemma måste vi ju vara redan på söndag kväll.



Kommentarer

Populära inlägg