Hemma, bara hemma, i 24 dagar med barnen börjar kännas i skåpet


Hela huset badar i morgonsol och jag försöker koncentrera mig på det vackra i det. På de perfekt blommande påskliljorna i fönstret, på hur solen speglar sig på väggarna och lyser upp våra familjefoton. På lugnet och på kaffekoppen i min hand. På påskledigt!





Ja sade försöker, för egentligen så ser mina ögon bara fönstren som inte blivit tvättade på snart 2 år. Det är ett under att man ännu ser ut. Och dammtussarna (katthår) som fint studsar omkring över hela golvet, trots att vi städade igår. Leksaker lite här och var, fast jag försökte plocka upp kvällen innan, och den vita soffan jag sitter på som har så många kulörer för tillfället att t.o.m. gubben kommenterade saken här om dagen.




Vacker men obarmhärtig är den där vårsolen!
Och speciellt just nu har jag lite problem med att se de där guldkanterna i situationen. Känns verkligen inte "ååå vårsolen ger mig så mycket energi, jag bara sprudlar av energi och vill hitta på en massa!"  Verkligen inte! Vad jag hade velat göra är att krypa ner under täcket och titta på Netflix tills jag somnar. Vilket antagligen hade gått på några sekunder.

Men nu är det påsk och barnen väntar sig en massa roligt, så dax att gräva fram den där sista energin och försöka göra det bästa av situationen när man ingenstans får åka och ingen får träffa. Och t.o.m. vädret har bestämt sig för att vara riktigt dåligt i år. Snö, snöslask och regn utlovas, med 0-2 grader för hela påskhelgen.

Men vi har åtminstone påskledigt och där behöver man inte leta efter det postiva. Vi behövde ledigt! Jag behövde ledigt! Behöver få sova mera än 5 timmar nån natt. För trots att vardagen rullar och ingen nu klappat ihop, ännu, så skulle jag ljuga om jag påstod att det går super. Stressar och gör ett halvt bra jobb med allt är nog närmare sanningen.

Så igår, skärtorsdagen, jobbade jag som vanligt morgontimmarna och bestämde sen att resten av dagen får gå från saldotimmarna. Barnen hade ju som vanligt också påskledigt redan på skärtorsdagen. Så jag och barnen var så gott som lediga redan igår. Inget stress med skoljobb eller möten som måste tas, barn som måste mutas/hotas för att vara tysta ens en liten stund, så skönt.

Och vi började morgonen med att öppna påskpresenterna från deras Farmor o Farfar.




Det blev chokladägg till frukost för de två mindre och Tex Willer läsmaraton för han äldre. 

Vi brukar ju annars träffas också gubbens föräldrar under påsken, men så blir det ju inte i år. Så det blev en filmsnutt av när barnen får sina påsar istället, som vi sände åt Farmor, med en påskhälsning. Och påskkort gjorde barnen också och sände med gubben till jobbet (hans jobb är på samma plats som de bor).

Sen somnade jag en sekund i hängmattan i växthuset. Jag och katten! Medan barnen lekte ute.




Skönt med påskledigt!


Kommentarer

  1. Det är verkligen ett konstigt år i år och ingenting är som vanligt. Önskar er en fin påsk trots allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ett konstigt år är det verkligen. Vem hade kunnat ana detta för ens en månad sen. Trevlig påsk åt er också!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg