Påsklördagen


Påsklördagen i år kunde egentligen vara vilken annan lördag som helst om man så ville. Inga små påskhäxor som knackar på dörren, ingen påskbrasa att gå till. 
Eller så gör man egna av allt, vilket jag sett att många gjorde. Och påskäggjakten såg jag väldigt många varianter på i år. 




Undrar om folk hade en massa egna små brasor i år nu när man inte kunde samlas hela byn vid en?!
Det är ju annars det som varit poängen med påskbrasan, man går dit för att träffa människor som man annars aldrig träffar. Åtminstone så är det i min gamla hemby. 
Alla kommer till påskbrasan, också massor av dom som inte längre bor i byn, såna som vi t.ex. 

Men nu är det andra året i rad som dessa byapåskbrasor inte blir av. Förra året var det för torrt vill jag minnas. Året innan var vi dessutom lite rebelliska och pojkarna och Jani var och testade en brasa här i byn istället. Där fanns ju barnens kompisar, så det var för dem mycket roligare. 

Men i år blev det ingen påskbrasa, inte ens en egen. Vårt hus ligger lite för i centrum för att tända en brasa på gården, tycker jag. Och eftersom pojkarna nu inte saknar nån brasa så var det ingen stor sak att glömma den i år. Egentligen så är det ju mera en själv som saknar och förknippar den med påsken. För den hörde ju definitit till ens barndom. På den tiden ordnade man ingen byabrasa i min hemby, utan man åkte till "Världens största påskbrasa" istället och där var så gott som hela kommunen samlad. 

"Men påskbrasan är också ett sätt att visa sig på styva linan och tävla med grannbyarna. Man sportar med att ha den största brasan. Nedervetil i Kronoby påstår sig ha den högsta brasan 1991, den är tjugosju meter hög och sextio meter i omkrets" (källa svenska.yle.fi)

1991 det var mitt i min barndom det!

Nått vanligt gjorde vi nog denna påsklördag, det blev påskbrunch med allt som hör till en ordentlig frukost!
Och det är inte egentligen så osocialt som det ser ut, ibland så tittar de nog upp och pratar med varandra också.
Jag väljer mina strider och det att de tittar på en skärm under maten är ett så litet problem i mängden att det orkar jag inte gnälla om.




En påbörjad omändring av vedboden har de också hunnit med under påsken. En snickarverkstad påstår äldste sonen att det blir. Gubben har större visoner av en "Man-cave"! Nåja, vi ska se vad de får till. Men "man-cave" passar bra åt mig, om det betyder att de alla 4 börjar hålla till där ute! :)




Man hittar fortfarande massor av gammalt när man gräver i hörnen i detta hus. 




Sen blev det ännu lite vanligt i allafall, vi åkte hem till mina föräldrar och letade påskägg. Att träffa en del av familjen på gården, på lagom avstånd så tyckte vi att vi ändå kunde göra. Och eftersom de låvat jätte dåligt väder resten av påsken så fick det bli ikväll. Så mera påskägg och lite lek på det!
Colin tyckte dock att det var jätte trist att man inte fick krama alla. Lite svårt att fatta sånt för en 4-åring fast han förstås fått höra talas om viruset.




Så nu fortsätter vi resten av påsken hemma.


Kommentarer

Populära inlägg