Renoveringen påbörjad


Gissa vad jag lärde mig förra helgen, jo att en liten villa på 20 kvadrater inte är så mycket bättre än en husbil när det spöregnar på utsidan. För med 5 personer och en hund så blir det snabbt trångt och alla blir till slut less på varandra. 





Husbilen är ju ännu mindre än villan, men den har el och rinnande vatten och toalett på insidan! Medan villan har ingen el, en generator lånad av svärfar jo men ingen lösning i längden, så nu är elen beställd. Villan har inget rinnande vatten, ingen vatten alls egentligen och inga möjligheter att få det heller utan att betala skjortan. Ja vi har ett reningssystem som vi funderar på, så att man åtminstone kunde ha bruksvatten och en dusch. Men det blir sen nästa sommar. Och dasset ja, det är helt ok, fast lite mörkt och en bit från stugan. Ficklampa också mitt på dagen är det som gäller och på natten konstaterade jag nog att så mycket behövde jag inte på vessan så att jag skulle ha gått ända dit. Villans ända fördel är att den är lite större än husbilen.

Så för tillfället leder husbilen nog 3-1 mot villan!

Att ta ut flyttlass med båt är heller inte det lättaste. Som tur behövde vi ännu inte ta ut några möbler. Men kommande helg kommer detta också att bli aktuellt.




Vad vi gjorde förra helgen, ja den ända stackars dagen som vi hann vara där, var att grundmåla den gamla villan. Både tak och väggar blev vita. Och man bara såg hur villan växte. Men den villan är fortfarande väldigt gammal och har fått in del av fukt under åren, så det återstår att se hur bra den kommer att fungera. Fungerar den inte så kommer en ny större villa att bli aktuell mycket snabbare än vi har tänkt. Fungerar den så blir den en fin sov-villa åt hela familjen. Och med den här så har vi ju nästan 50 kvadrater och det räcker gott o väl åt oss.


Lite mörk bild

Så måla det gjorde vi hela gruppen. Roligt först, men sen tröttnade de en efter en. Och så hade vi lite mål här o lite där. Men det blev nog helt bra. Troligen blir det att måla nästa varv nu inkommande helg. Men visar väderprognosen igen regn, så kommer jag nog att överväga noga om det alls lönar sig att åka ut. Då sitter man ju bara inne och det kan man lika gärna göra hemma.


Några minuter sol mellan regnskurarna och den gamla villan där mellan träden


Kommentarer

Populära inlägg