Augustis kommande fem


Varje höst brukar vara ganska intensiv för oss med en massa olika början och kalas i stora lass. Men augusti i år kommer att bli en speciellt händelserik månad på flera olika sätt. 





Så här kommer de i den ordning som de kommer upp:

Villan

Ja planerna på villa köpet skulle nog vara, om/när en sånn blir av, den största investeringen den här månaden. Den största investeringen sen vi köpte huset, för 13 år sedan, heter det väl nog.
Och faktiskt den programpunkt den här månaden som kräver minst av min tid. Minst tid överlag egentligen, eftersom vi har tänkt köpa den möblerad och därmed behöver vi egentligen inte göra så mycket mera den här sen sommaren/hösten. Förutom att njuta av några soliga dagar där ute. Detta hoppas vi åtminstone på att hinna.




Dagisstarten

Undrar om det igen är mest spännande för mamma... han har ju varit hemma hela sommaren och när han är hemma så är han i tryggt förvar från omvärlden. Det är inte så lätt alla gånger att vara nästan 4 och inte vara så bra på att prata. Inte när man skall göra sig förstådd för dagistanterna och inte när man skall leka med kompisar och nu har den bästa kompisen ännu flyttat till ett annat dagis. Fast jag bara sticker in några minuter när jag hämtar honom så hör jag ju andra barn kommentera hans pratande på olika sätt. Känns aldrig bra för mig och jag vet att det inte gör det för honom heller.

Men det har skett helt otroliga framsteg i sommar och det största av dem är nog att han vågar testa säga ord fast han vet att vi inte alltid förstår dem genast. Han kan säga flera ordsmeningar och speciellt finskan kommer lätt. Han snappar nu upp ord från alla språk som han hör dagligen: dialekt svenskan, finskan och engelskan.
Men nu börjar då dagis igen, vilket ju på många sätt är en bra sak, men jag är ändå så rädd för att han låser sig igen. Behövs det kanske bara den där ena elaka kommentaren och så slutar han prata igen....




Skolstarten

Trean och feman blir det för mina stora pojkar. En ny lärare blir det för den äldre, men kompisarna och allt annat är de samma. Förutom att eftermiddagsverksamheten slutar för Kevin och han kommer att bli tvungen att vara ensam hemma några timmar ibland efter skolan. För det mesta kommer de att kunna vara båda två hemma eller så är jag hemma när han kommer och de enstaka gånger han måste vara ensam kommer nog säkert också att gå bra.





9 års kalas

Han som alltid längtar absolut mest på sitt kalas. Gåvorna har han nog pratat om sedan julen. Den här gången tänker han bjuda hela klassen. Tidigare har det bara varit pojkarna. Så får se hur det blir. Men för att förhindra allt för stor kasos så blir det nog program punkter och min blivande lärar-syster har lovat att hjälpa till.
Så nu hoppas vi bara på bra väder så kan vi använda hoppborgen vi kommer att hyra också.




Och sist men absolut inte minst


Bröllopet

Min lillasyster gifter sig den sista dagen den här månaden. Den mellersta av trillingarna, den knubbiga lilla bebisen.
Och det kommer att bli så roligt! Och mycket jobb...




Sen avslutar vi ännu med ett 4 års kalas helgen efter bröllopet, men då är vi redan in i september.



Kommentarer

Populära inlägg