Mina höstplaner 2019


Hösten, mörka och regniga myskvällar framför brasan, läsa många böcker, få igång träningsivern igen. Ja man kan ju måla upp en super fin bild av hösten och alla mål man har...
I verkligheten är "myskvällarna" de att barnen slåss och man själv tappar nerverna på dem, läsa böcker blir till att slö surfa bland somekanaler på telefonen, träningsivern är den att man snoozar i 40 minuter på morgonen och sen snabbt bara står en stund på corss-trainern, just så länge så man hinner se det nyaste avsnittet av The Bold and the Beautiful från Katsomo. Får se om denna höst blir så också.




Tror att när vi äntligen kommit över augusti och den första veckan i september då tar jag ledigt från kalas och förberedelser en tid framöver. Det får bli min egen födelsedagspresent åt mig själv, att inte behöva ordna nått alls i några veckor (ja minus vardagen förstås, men inget extra). 

Såg att flera bloggare satt upp sina höstplaner redan, så då kanske jag också borde göra det. Om augusti skrev jag ju redan ett inlägg. Men av den månaden har vi ännu kvar ett bröllop och ett 4 års kalas.
Så här kommer hösten efter kalasen: 

Hösten är ju på många sätt en ny start, barnen börjar skolan igen, alla kvällsprogram kör igång igen och bara med barnens kvällsprogram så lyckas jag ju gott fylla min kaländer. Behöver nog inte hitta på nån ny hobby åt mig själv. 

Villan, vi skall lyckas vara på villan åtminstone en dag nu och då. Tyvärr så har Kevin en kurs han vill gå på lördag eftermiddag och jag var och anmälde hela familjen på en cirkuskurs som också är på lördag, vilket ju gör en villahelg till så gott som omöjlig. Så vi får se hur vi löser detta. Men tanken är att vi ännu i höst skulle hinna få elen dragen till villorna och få den gamla villan i beboelig skick.




Cirkus kursen, lät som en super idé i våras när jag anmälde oss. Roligt, tillsammans, för hela familjen. Cirkusträningar varje lördag! Joo, men det var innan vi kom på att vi köper en villa och nu vet jag inte riktigt hur vi skall göra. 

Höstlovet, ja den vet jag åtminstone precis hur vi gör med. Vi åker till Barcelona to-må, har hyrt en lägenhet vid stranden, har biljetter till Barca Stadium tour och museum, hyrbil för alla dagar, en trip till Andorra står också på programmet. Det kommer att bli super. Lite värme i mitten av oktober låter så bra.

Dublin förra höstlovet

Myskvällar, med barnen, spel eller bra film, popcorn. Ibland kan ju sånt fungera utan att de är i luven på varandra...åtminstone så kan man göra ett gott försök ibland. 

Brasan, den hör ju till hösten. Sitta och stirra på elden och bara var, om så bara i några sekunder innan "mamma" igen behövs nånstans. 

Planera, för vinterns semester, det är ju alltid roligt, åtminstone tills man inser att det där perfekta boendet på perfekt plats och till rätt pris bara inte existerar den här gången heller. Men den mörka hösten är inte alls så mörk och dyster mera sen när man har palmer och varma vindar att se framemot.


Sri lanka

Jobbet, ja det snurrar och på, inget nytt på kommande under hösten. Inga spännande saker egentligen alls, bara vanligt jobb.




Läsa, vi skall som familj läsa mera under hösten. Jag själv älskar att läsa och som liten/ung läste jag väldigt mycket. Ja det fanns ju inte alla dagens maskiner på den tiden, så kanske man helt enkelt inte hade nått annat att göra. Så att idag få motiverat sina barn att läsa är inte alls lika lätt som det var då och så pratar vi ju nu om att motivera två pojkar till att läsa. I sommar försökte jag med att muta. Läs detta och du får detta-principen! Men inte ens det lyckades. Han ena läste en bok av två som var kravet och så konstaterade han att "nåjaa jag får ju halva summan då eller hur?!" och så gav han upp. Han andra läste inte ens en. Så muta fungerade alltså inte. Tidigare år har vi haft 15 minuter läsa varje dag. Joo fungerar om man själv orkar tjata och ta till fight för saken varje dag. Ja man orkar ju bara en viss tid och så får det vara. Så läsa bör vi, men hur få till det? 

Halloween, ja en HalloweenFest måste det ju bli i år också, barnen älskar ju den festen. Få klä ut sig till något hemskt, ha hela stora familjen samlad, göra lyktor av pumpor (fick redan en modell visad åt mig), dekorera och fixa, ja vi ser nog alla framemot det.




Och sen kommer jultiden, egentligen är nog hösten också en bra tid på året. Mera tid att vara hemma och när det regnar har man mindre press att hitta på nått också. Man har i teorin tid att bara vara. Bara ungarna också skulle fatta att det är roligt att bara vara. Eller jo, de två äldre har nog fattat det redan, men 4 åringen han får mycket lätt tråkigt.


Kommentarer

  1. Kan man tänka att det är bra att läsa oavsett vad de sku läsa? Om det så sku vara serier? Nå, kalle anka är kanske ingen hit hos dagens barn, men finns ju t.ex. samlarvolymer av kalle anka med nån viss serietecknare. Harry Potter? Gör villan till frizon från skärmar? Ja, säkert inte lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog läser de ju förstås, många spel har ju en massa man behöver läsa på svenska, finska o engelska, så jo där läser de ju förstås varje dag utan att de ens fattar att de tränar på läsningen. Kalle Anka läser den äldre ibland, men njaa inte så intressant. Försökte köpa lite mera spännande böcker, deckare skrivna för ungdomar av de deckarförfattare som jag själv gillar, njaa gick ju så där. Villan blir nog inte skärmfri, för då måste jg ju också vara det och det fungerar inte. Kan inte kräva av dem nått som jag inte själv kan hålla. Man skulle ju vilja att läsglädjen skulle komma av sig själv, inget blir roligt om det är tvång. Så vi skall nu se vad vi hittar på!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg