Ha en eller inte?


Vad då?
Jo en egen villa!
Behöver man en sånn? Vill man ha det extra arbetet? Blir det för mycket med hus och villa? Behöver vi sälja husbilen då? Kan man ha villa på en ö? Utan el och vatten nu först? Men framför allt vill vi starta ett sånt projekt?






Stressa var gårdagens tema och jag är inte helt övertygad om att detta är ett sätt att minska på den. På många sätt jo, men på tusen sätt nej. En villa har ju potential att bli ett arbetsläger till. Man har ju redan ett där hemma, med stort hus och gårdsplan. Så vill man ha ett till? Hemma tar ju jobbet aldrig slut och en villa fungerar ju på samma sätt. 

Ja det är inte lätt! Jag vill ju egentligen nog ha en egen villa. Ett sommarparadis vid havet, en gammal stuga, en vildvuxen äng. Ja det är ju en dröm!

Riktigt det finns inte här i trakterna, åtminstone inte till salu för tillfället och absolut inte inom några minuters väg från mina föräldrar. Och det är ju det vi vill, att vi får ha nått eget och inte behöver känna oss i vägen eller som om vi var på besök och att pojkarna ändå i fortsättningen också kan spendera sommarlovet nära sina morföräldrar.

Den första villan vi såg på var precis bredvid mina föräldrar, men uppfyllde inget av det andra och var dessutom på tok för dyr för vad man skulle ha fått.

Så nu har vi hittat ett som kommer ganska nära drömmen och som med en hel del arbete (ja vi talar en helt ny villa i gammal stil eller en gammal villa flyttad hit) kunde bli allt det jag drömmer om. Kanske... Dock är de några minuterna båtväg och det att det är på en ö är ju lite svårare tycker jag, jag som inte är van med att behöva ta båten nåstans (en båt som vi heller inte har i dagens läge). Vet inte vad jag tycker om tanken med att behöva sätta mig i en båt tidiga mornan för att ta mig till jobbet...

Inget vatten, ingen el, men 300m egen strandlinje!




Villan bredvid mina föräldrar hade varit ett enkelt alternativ, man hade så gott som bara kunnat flytta in. Vatten och el och allt var färdigt. Ett inte så arbetsamt alternativ! Men...
Detta nu påminner om när vi köpte huset. Gubben hade händerna sönder efter sin olycka och vi letade efter ett enkelt alternativ, fett färdigt hus. Och så slutade det med att vi köpte ett spökhus, 100 år gammalt och ett som ingen annan vågade sig på. Denna villa på ön är lite av ett liknande projekt. Dock så kan man nog bo här genast, man behöver inte börja med att riva ut allt denna gång. 

Ser så många fördelar, men åtminstone dubbelt upp med nackdelar med det hela! Men så väger ju inte alla saker lika... Och därmed blev ett beslut taget!


Fortsättning följer....


Kommentarer

Populära inlägg