Ryggen behövde en trip till Ikea


Lite ny inredning i vårt hus, ett som jag länge vetat att jag behöver men försökt att undvika in i det sista. Varför undvika undrar ni?! Jo för att denna hörna, där jag nu skriver detta inlägg också, egentligen inte ryms in och passar absolut inte in.  Så jag ville helt enkelt inte ha nån! "Hur kan det komma sig att ni har ett 250 m2 hus och inte får in en sånn liten hörna?!" fick jag höra på jobbet. Enkelt svar om man har sett vårt hus, med 32 fönster som sitter mycket lågt ner och många dörrar är detta verkligen inget enkelt hus att möblera, inget kan ju stå framför fönstren. 





Ja och så det faktum att vi redan har fyllt huset för länge sen. Det finns absolut inget ledigt utrymme som inte skulle ha nån möbel. Så skall man nu ha in nått nytt så blir det en lång process när man då först måste flytta bort en möbel och sen en annan och en annan för att få allt och rymmas igen. Denna gång behövde vi bara flytta två skåp, en tunna, en modell större flaska och lite små saker. Så det gick ganska smidigt!

Men vad kan ni ännu behöva då om ni fyllt 250km2? 
Jo ett kontorsbord med stå möjlighet. Har inte haft nått egentligt skrivbord utan jobbat från soffan eller köks ön eller som det första året av hemmajobb, från husbilen (det var verkligen inte bekvämt). Och vet ni vad, min rygg klarar inte av det längre. Den har sagt, stop! Så skall jag fortsätta och jobba hemifrån ibland så krävs det ordentliga möjligheter till det. På kontoret har vi alla el-bord och det är super när man kan varva dagen med att stå och sitta. En kombination av båda skall ju var det bästa. 

Så ett kontorsbord från ikea med möjlighet att veva upp till stå höjd blev det. Ja så långt som att köpa ett med el tänker jag inte gå, denna med vev är helt tillräckligt bra.

Och ja placeringen den blev som den blev, i matsalen. För kontorshörnan behöver vara på nedre våningen eftersom jag jobbar tidiga mornar och här nere kan barnen kanske också använda den vid läxläsningen. Visst de har egna skrivbord i rummen, men de har aldrig blivit använda för läxläsning. Mamma måste ju vara nära till hands för att hjälpa till eller bar för att påminna om att man skall laga läxan och inte sitta och dagdrömma. 

Så ingen vacker placering fick min nya kontorshörna och inget vackert bord är det heller (ett gammalt Billnäs bord det hade varit vackert det), men tyvärr så var detta helt nödvändig. 

Så matsalen före..



och efter. 




Hörnet är nog inte helt klart ännu, men de viktigaste är på plats! Och stolen, också från ikea,  är åtminstone smidig att gömma om inget annat. Dock efter lite test sittande/lutande kom jag till att den är helt bekväm också. 



Kommentarer

Populära inlägg