Reseåret 2018


Också i år fick jag göra en hel del av det som jag gillar och det får man vara tacksam över!
Fast vissa i familjen kanske tycker att det blir på tok för dyrt... men jag jag samlar hellre erfarenheter än pengar på banken!
Så hur var vårt resår 2018!?
Det kan ni läsa om här nedanför!

En skuggfamilj över de vackra husen i Bosa, Sardinien

Jag började året med en jobbresa till Köpenhamn i januari. Blev mycket konferens och lite tid över för sevärdheter. Köpenhamn i mörker det fungerar nog det också.
Men tycker nog att den lilla sjöjungfun kunde var upplyst så att man kunde se den på kvällen också! Vi åt middag på paviljongen bredvid och jag hade hoppats på att få en glimt av henne eftersom det inte fanns tid att komma hit på dagen. Men en svag silhuett i mörkret var det ända jag fick.
Så Köpenhamn kvälls tid i Januari är kanske inte den bästa tiden att besöka staden. Som alla andra Nordiska städer så gör den sig nog antagligen bäst en vacker sommardag!




Under Sportlovet åkte vi till Bali och Gili air med mina föräldrar. Vi hade en fin villa med en underbar kokerska som fixade allt vi behövde och lite till, så där trivdes vi. Blev mycket badande, lekande och ätande! Maten var helt otrolig!
Men blev kanske inte så imponerad över Bali som jag hade förväntat mig att bli. Ser man bort om smutsen och skräpet så är det en fin ö, men det finns väldigt mycket skräp. Villan låg på norra sidan av ön, så lite bort om turistområdet, bra eftersom här inte var över turistat men dåligt eftersom man då heller inte höll skräpet borta. Under de två veckorna besökte vi bl.a. Monkey forest, flera tempel, vattenfall och en elefantpark. Två dagar spenderade vi också på Gili air och resan ut dit var ett äventyr i sig. Om allt som hände oss på Bali och om allt vi upplevde så kan man läsa under Bali i "Land för land" i spalten till vänster.  


Risfälten bakom villan

I mitten av maj blev det en veckas jobbresa till Japan. Förutom Tokyo och Nagoya besökte vi lite mera geologiska platser. Var av Bentonit gruvan nog var den mest spännande. Kol mörkt och långt inne under jorden och ett lass med lera/sten i huvudet senare så börjar man nog önska att man snabbt kunde ta sig ut igen. Men ut kom vi oss, smutsiga men hela och igen en erfarenhet rikare.
Den veckan blev det mycket tågresande, mera karaoke än jag upplevt under hela mitt liv och en massa nya kultur upplevelser. Maten som alltid beställdes åt oss var också en upplevelse. En massa nytt, varav haj ben nog var det mest exotiska som vi åt. 
En fantastisk vecka som man kan läsa mera om under "Japan" i "land för land"!


Tokyo by night


I juni satte vi kurs mot Sardinien på vår sjunde och kanske sista CaravanTrip. Färden gick via Baltica ner och via Playmobilparken i Nurnberg och Lake Garda ner till Livorno i Italien där vi tog färjan över till Olbia. Två veckor spenderade vi sen med att köra runt och utforska denna vackra Medelhavsö. En ö där alla stränder man kommer till är helt otroligt vackra. Åtminstone så upplevde vi det. Vi besökte bl.a. staden Bosa som är känd för sina pastellfärgade hus, grottan Grotta di Nettuno, huvudstaden Cagliari, Nora arkeologiskaområde och mycket mera. Efter knappa två veckor tog vi färjan över till Italien igen och åkte vidare mot Rom och Vatikanen. Efter ett besök till bl.a. Coloseum så startade vi hemresan via Österrike och Minimundus och landade sen till slut i Tallinn. Hemma var vi igen i början av juli efter 3½ veckor på vägen. 


Bosa i morgongryningen

I september spenderade jag och pojkarna ett längre veckoslut hos min syster på Åland. Med hade vi förstås lite andra också ur den större familjen, ett par systrar och mina föräldrar. Roliga dagar på ön hade vi. Besökte bl.a. Trollstigen och Bromarsundsfästning och var och bowlade.
Efter åt tog vi ännu en natt i Åbo bara jag och pojkarna. Såg Åbodagens fyrverkeri och gjorde lite shopping innan vi körde hem. 

Floss lika a boss

Under höstlovet gjorde vi en resa till Irland och Norra Irland jag och de äldre pojkarna. Tåg ner till huvudstaden, vilket är nått som vi aldrig gjort tidigare innan en resa, vilket var smidigt ja, men med lite mera packning så tar jag hellre bilen.
Dublin bjöd på mycket fint och vi hade otroligt väder alla nästan alla dagarna. Temple bar, Dublin slott, Gamla biblioteket, flera museum, ja här finns mycket att se. Den andra dagen tog vi en organiserad bussresa upp till Norra Irland och Belfast. Lärde oss en hel del historia och en massa Titanic. Ett besök till Titanic museet var höjdpunkten under turen. Mera om Irland i "Land för land" i spalten till vänster.




Så målet var ju att komma upp till 50 besökta länder i år och jag kom upp till 51.

Så vad skall vi säga om nästa år?!
Upp till 55 länder borde vara realistiskt...men man kan ju alltid hoppas på flera!


Vatikanen blev nr 50

Kommentarer

  1. Vilka härliga resor! Irland besökte vi också i år, och lite andra ställen. Återkommer med rapport ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) ser framemot att läsa om ert reseår senare!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg